Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zvažuje, zda obloží Blanku kachlíky, či natře speciálním lakem

  20:38aktualizováno  20:38
Praha se všemožně snaží ušetřit na dostavbě prodraženého tunelu Blanka. Teď například přemýšlí, jaký materiál použije na obklady jeho vnitřních stěn. Uvažuje, zda nenahradí plánované kachlíky speciálním lakem. Jeho pořizovací cena je sice nižší, na druhou stranu by se ale mohla prodražit jeho údržba.

Vnitřek tunelu Blanka budou zdobit buď kachlíky nebo speciální nátěr. | foto: MF DNES

Řidič, který jezdí pražskými tunely, si v nich může všimnout dlaždiček, umělohmotných desek i přelakovaného betonu. Město v tuto chvíli řeší, jaký materiál použije do tunelu Blanka.

V projektu byly plánovány keramické obklady, vedení magistrátu však zkoumá, zda by se neušetřilo, kdyby se betonové zdi přetřely speciálním lakem. Informaci přinesly Hospodářské noviny.

"Zkoumáme všechny možné varianty a hledáme cestu, jak stavbu zlevnit, takže je pravda, že zkoumáme i vizuální podobu tunelu," sdělil primátor města Bohuslav Svoboda. Pořizovací cena kachliček pro Blanku má být zhruba 77 milionů korun. Lak by vyšel na 13 milionů.

Z dokumentů, které získala MF DNES, ale vyplývá, že použití nátěru místo kachliček by se prodražilo při následné údržbě. Zatímco kachličky by podle odborníků nebylo nutné následujících sto let nijak renovovat, nové nátěry laku by za stejné období stály 195 milionů korun.

"Pokud se ukáže, že by do budoucna byly výhodnější kachlíky, tak je tam dáme," řekl náměstek primátora Karel Březina.

Rozdíl v ceně může představovat i čištění

Zda je nějaký rozdíl v čištění obou povrchů, není jasné. Nátěr, který by mohl být v Blance, byl použit například v Lochkovském a Cholupickém tunelu. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové se udržuje zhruba stejně jako tunely s keramickými obklady.

Mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek se nechtěl k rozdílům v údržbě vyjadřovat. S lakem prý zatím zkušenosti nemají. Potvrdil však, že kachličky se umývají snadněji než jiné typy obložení. Snesou totiž vyšší teplotu, tlak vody a také účinnější chemikálie.

Keramické obklady mohou řidiči najít například v Mrázovce a v Letenském tunelu. Strahovský tunel je obložen umělohmotnými deskami.

Svoboda už několikrát prohlásil, že na výstavbě Blanky by město mohlo v celkovém úhrnu ušetřit až dvě miliardy korun. Kromě toho si vedení pražské radnice nechalo k Blance vypracovat také právní analýzu. Z té vyplynulo, že stavbu tunelu v minulosti málo kontrolovalo (více čtěte zde).

Cena tunelu se vyšplhala z původních 27 na 38 miliard korun. Na vině jsou kromě jiného i neplánované dodělávky.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

I přes poškozená kola pokračoval opilec v cestě, nakonec musel zastavit.
VIDEO: Opilý řidič ujížděl před policií, dokud nepřišel o pneumatiky

V noci na středu chtěli policisté zkontrolovat řidiče peugeotu v Praze 9. Hodinu před tím, než ho spatřili za volantem auto, s ním totiž mluvili v jedné...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.