Vnitřek tunelu Blanka budou zdobit buď kachlíky nebo speciální nátěr.

Vnitřek tunelu Blanka budou zdobit buď kachlíky nebo speciální nátěr. | foto: MF DNES

Praha zvažuje, zda obloží Blanku kachlíky, či natře speciálním lakem

  • 38
Praha se všemožně snaží ušetřit na dostavbě prodraženého tunelu Blanka. Teď například přemýšlí, jaký materiál použije na obklady jeho vnitřních stěn. Uvažuje, zda nenahradí plánované kachlíky speciálním lakem. Jeho pořizovací cena je sice nižší, na druhou stranu by se ale mohla prodražit jeho údržba.

Řidič, který jezdí pražskými tunely, si v nich může všimnout dlaždiček, umělohmotných desek i přelakovaného betonu. Město v tuto chvíli řeší, jaký materiál použije do tunelu Blanka.

V projektu byly plánovány keramické obklady, vedení magistrátu však zkoumá, zda by se neušetřilo, kdyby se betonové zdi přetřely speciálním lakem. Informaci přinesly Hospodářské noviny.

"Zkoumáme všechny možné varianty a hledáme cestu, jak stavbu zlevnit, takže je pravda, že zkoumáme i vizuální podobu tunelu," sdělil primátor města Bohuslav Svoboda. Pořizovací cena kachliček pro Blanku má být zhruba 77 milionů korun. Lak by vyšel na 13 milionů.

Z dokumentů, které získala MF DNES, ale vyplývá, že použití nátěru místo kachliček by se prodražilo při následné údržbě. Zatímco kachličky by podle odborníků nebylo nutné následujících sto let nijak renovovat, nové nátěry laku by za stejné období stály 195 milionů korun.

"Pokud se ukáže, že by do budoucna byly výhodnější kachlíky, tak je tam dáme," řekl náměstek primátora Karel Březina.

Rozdíl v ceně může představovat i čištění

Zda je nějaký rozdíl v čištění obou povrchů, není jasné. Nátěr, který by mohl být v Blance, byl použit například v Lochkovském a Cholupickém tunelu. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové se udržuje zhruba stejně jako tunely s keramickými obklady.

Mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek se nechtěl k rozdílům v údržbě vyjadřovat. S lakem prý zatím zkušenosti nemají. Potvrdil však, že kachličky se umývají snadněji než jiné typy obložení. Snesou totiž vyšší teplotu, tlak vody a také účinnější chemikálie.

Keramické obklady mohou řidiči najít například v Mrázovce a v Letenském tunelu. Strahovský tunel je obložen umělohmotnými deskami.

Svoboda už několikrát prohlásil, že na výstavbě Blanky by město mohlo v celkovém úhrnu ušetřit až dvě miliardy korun. Kromě toho si vedení pražské radnice nechalo k Blance vypracovat také právní analýzu. Z té vyplynulo, že stavbu tunelu v minulosti málo kontrolovalo (více čtěte zde).

Cena tunelu se vyšplhala z původních 27 na 38 miliard korun. Na vině jsou kromě jiného i neplánované dodělávky.

,