Kamiony by se mohly vrátit na Jižní spojku, ale pouze v noci. Ilustrační snímek

Kamiony by se mohly vrátit na Jižní spojku, ale pouze v noci. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praha zvažuje, že pustí kamiony zpátky na Jižní spojku. Pouze v noci

  • 8
Vedení hlavního města zkoumá, jak vyřešit situaci na Spořilovské ulici. Tady se totiž po spuštění Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 zvýšil provoz, a to o devět tisíc vozidel za den. Jednou z variant řešení je, že by pustilo kamiony na Jižní spojku, ale jen v noci.

Se stížnostmi se na magistrát obrací mnozí obyvatelé Spořilova. Po Spořilovské totiž projede o zhruba 11 tisíc aut víc, než před otevřením Pražského okruhu. Město proto nyní zkoumá možnost, že by se kamiony vrátily na Jižní spojku, mohly by jezdit po celé trase, ale jen v noci.

"Tento týden bychom měli mít dokončenou studii, která řekne, zda toto opatření by situaci výrazně zlepšilo. Ale samozřejmě platí, že jakékoliv omezení provozu pomůže," říká šéf odboru dopravy Jan Heroudek.

Podle Heroudka se zatím počítá s tím, že by kamiony mohly vjíždět na Městský okruh zhruba od osmi či devíti hodin večer až do ranních šesti. Přes den by se nic neměnilo, řidiči kamionů by najížděli na Jižní spojku přes Spořilovskou ulici, odkud pokračují v jízdě směrem Mladou Boleslav či Hradec Králové.

Hluk překračuje povolené limity

I takové opatření by však Spořilovským pomohlo. Po zprovoznění okruhu tudy začalo jezdit o devět tisíc aut denně víc. Podle měření, která provedla pražská hygiena, byly hlukové limity překročeny právě v noci.

"Měřili jsme tu na třech místech a na jednom se zjistilo překročení běžných limitů o 1,5 decibelu. Ovšem na Spořilovské je udělena výjimka, která povoluje vyšší hluk. Přesto se zvažuje, zda ji zrušit, či ne," říká Vladimíra Zárubová z pražské hygienické stanice.

Obyvatelům Spořilova však nevadí jen hluk, ale prý mají i zdravotní potíže. "Nedá se tu dýchat, otevírat okna, používat balkony. V mém okolí snad není člověk, který by neměl zdravotní potíže," říká Jana Růžičková. Povolení vjezdu kamionů na Jižní spojku alespoň v noci vítá. "Určitě nám to pomůže, ale přesto si myslím, že kamiony do sídliště nepatří vůbec," dodává.

Aby řidiči kamionů nemuseli jezdit přes Spořilovskou, musela by se nejprve vybudovat další část Pražského okruhu, která povede od dálnice D1 směrem k Běchovicím. Podle náměstka primátora Karla Březiny by se měla začít stavět v roce 2012. Teprve po jejím zprovoznění budou mít kamiony alternativní cestu a nebudou muset zajíždět do města.