Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zvýhodní auta zapojená do carsharingu. Využijí preferenční pruh

  20:15aktualizováno  20:15
Rozmáhající se carsharing, tedy sdílení jednoho vozu více řidiči, by mohl pomoci snížit počet aut v pražských ulicích. Město chce taková auta zvýhodnit při jízdě a parkování.

Auta zapojená do carsharingu budou při pohybu po Praze i parkování zvýhodněná. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Zatímco se auta pomalu sunou v koloně ke křižovatce, autobus kolem nich profrčí padesátkou a do zastávky přijede načas. Má totiž jednu velkou výhodu, může využít preferenční jízdní pruh. Těch v ulicích stále přibývá.

Do budoucna by v nich mohly jezdit kromě autobusů a taxíků také vozy zapojené do takzvaného carsharingu - speciální městská auta, která by si mohl za poplatek kdokoli půjčit k jízdě.

Už nyní po Praze několik aut, za jejichž volantem se střídá více řidičů, jezdí. Magistrát chce, aby jich přibylo a lidé služby více využívali.

"V rámci nové koncepce zón placeného stání se zabýváme i změnami, díky kterým bychom umožnili rozjezd carsharingu," říká náměstek primátora Jiří Nouza.

Carsharing

aneb jak se jezdí sdíleným autem

Aby mohl zájemce využívat carsharingu, musí se nejprve zaregistrovat u společnosti, která auta půjčuje. Poté si může vybrat auto z nabídky a musí si ho před jízdou zarezervovat.

Například u společnosti CAR4WAY tuto rezervaci provede na webových stránkách firmy. Tam najde interaktivní mapu, na které je díky technologii GPS zobrazeno, kde které auto parkuje.

Stejný systém, který funguje v řadě evropských měst, v dubnu spustí také společnost Autonapůl. Její auto se na mapě zobrazí pouze v případě, že bude stát na místě a nikdo v něm nepojede. Řidič bude mít k dispozici speciální čipovou kartu, pomocí které se před nástupem do vozu přihlásí a tím zároveň vozidlo zmizí z interaktivní mapy. Původně si museli řidiči zatelefonovat, aby si mohli automobil předat.

Řidiči, kteří by jezdili v půjčených vozech, by třeba mohli mít v centru vyhrazená místa k stání, parkovat levněji či jezdit po již zmíněných preferenčních pruzích. Konkrétní výhody však budou jasné teprve ve chvíli, kdy bude mít město vypracovaný materiál o rozšiřování zón placeného stání.

Změny, které zlepší podmínky pro carsharing, by se podle Nouzy mohly v Praze začít odehrávat ještě letos v létě. Město samotné přitom carsharing nechce provozovat, ale pouze mu připravit půdu. "Nyní má zájem provozovat carsharing v Praze zhruba pět až sedm subjektů," dodává Nouza.

Hlavním důvodem, proč město usiluje o rozmach veřejného půjčování aut, je snaha snížit počet vozů v ulicích metropole. Těch je v současné době zhruba 950 tisíc. "Na jedno auto v rámci carsharingu přitom připadá v průměru osm lidí," vysvětluje Michal Šimoník z firmy Autonapůl, která lidem půjčuje auta v Praze, Brně a Liberci.

Auto si nekoupí, protože nebudou muset

Podle dopravních odborníků by díky carsharingu mohlo ubýt především rodin, které si pořizují druhé auto a přitom ho příliš nevyužívají. Do budoucna se dá očekávat, že i lidé, kteří auto nemají, si ho díky možnosti výpůjčky nekoupí. "Není to sice lék na všechny problémy s dopravou, zvlášť v příměstských oblastech, ze kterých dojíždějí do Prahy rodiny, ale carsharing by mohl být užitečný. Je však třeba vyřešit propojení s městskou hromadnou dopravou," vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Právě o propojení s MHD se už nyní snaží společnost CAR4WAY, která začala nabízet lidem k půjčení své vozy v listopadu minulého roku. Ty jsou většinou zaparkované u stanic metra. Zatímco nyní má společnost po městě rozmístěných jen několik aut, ještě letos chce půjčování vozů rozjet ve velkém. "Do konce roku chceme mít v Praze 150 aut," řekli MF DNES ze společnosti CAR4WAY.

Nabízí se také další propojení s MHD. "V Liberci mají například lidé, kteří využívají carsharing, slevu deset procent na předplatné jízdné na městskou hromadnou dopravu," popisuje Šimoník.

Zda by měli podobné výhody také pražští řidiči, zatím není jasné. Vše se bude odvíjet až od jednání města s firmami, které budou chtít carsharing provozovat.

Po vzoru evropských měst se dá očekávat, že největší procento aut, která budou firmy v Praze půjčovat, budou malé vozy, se kterými lze snadno zaparkovat. Společnost CAR4WAY však plánuje do ulic umístit například i užitkové vozy. Carsharing totiž zdaleka nevyužívají pouze soukromé osoby, ale třeba také firmy. S tím má zkušenost i společnost Autonapůl. V Brně jejími auty jezdí například pracovníci jedné realitky.

Auto se dá půjčit na několik dní

Využívat carsharing se obecně vyplatí řidičům, kteří za rok neujedou více než 10 tisíc kilometrů. Ti ušetří nejen za údržbu vozu, ale také za povinné ručení či například havarijní pojištění. Do půjčeného auta nemusí za vlastní peníze ani tankovat benzin. V případě, že jim kvůli prázdné nádrži nic jiného nezbývá, částku, kterou za benzin utratili, jim společnost odečte z finální ceny.

Auto si lidé mohou půjčit na několik hodin, ale také na několik dní. Nemusí se s ním navíc pohybovat pouze po městě, kde si ho vypůjčili. "Někteří lidé našimi auty jezdí na nákup, jiní třeba na dovolenou s celou rodinou," popisuje Michal Šimoník.

Společnosti, které auta půjčují, si za službu účtují většinou okolo padesáti až sto padesáti korun za hodinu a k tomu zhruba 5 korun za ujetý kilometr. Méně se zpravidla platí v nočních hodinách a při dlouhodobějším zapůjčení vozu. Cena se také dále odvíjí od stáří auta a jeho spotřeby.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.