Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na zimu v tramvaji si stěžujte řidiči, ideální teplota je 14 až 17 stupňů

  20:00
Cestující s poklesem teplot častěji hudrují na vytápění vozidel MHD. V tramvajích bývá chladno, v autobusech se lidé v kabátech spíš potí. Stížnosti řeší pražský magistrát i dopravce. Příkaz zatopit dispečink vydává, když je venku pět stupňů a méně, řidičům autobusů v tom ale nic nebrání, ani když je tepleji.

Ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

„Využíváme tramvaje na dlouhé vzdálenosti a je velmi nepříjemné, když je uvnitř zima. Dřevěné sedačky v nových tramvajích studí, čalouněné alespoň trochu chladno kompenzují. Už několikrát jsme raději použili auto,“ postěžoval si za celou rodinu na webu magistrátu například Jiří Rumpol.

Ne každý hned kvůli komfortu v MHD píše dopravnímu podniku. Za uplynulého čtvrt roku řešil pět takových podnětů, všechny se týkaly autobusů.

Pravidla topení v pražské MHD

Ve vozidlech se dle stanovených pravidel topí, pokud teplota klesne pod 5 stupňů Celsia.

Ve starších typech tramvají jsou k dispozici dva stupně vytápění, které řidič ovládá ručně pomocí přepínače. U nových typů tramvají je ventilace a topení ovládané automaticky. Nové tramvaje umí měřit venkovní teplotu a automaticky regulují teplotu uvnitř vozidla dle pevně nastavených parametrů. V interiéru vozu je udržována teplota mezi 14 a 17°C.

V autobusech vyhlašuje povinnost topit dle aktuální předpovědi počasí také vedoucí směny dispečinku. Při teplotách nad pět stupňů závisí vytápění interiéru na rozhodnutí řidiče.

„Tři cestující si stěžovali na příliš vysoké teploty a dva na příliš nízké. Vhledem k tomuto téměř vyrovnanému podílu lze usuzovat, že současná pravidla jsou uspokojivá,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Jak mají nastavit topení, přikazuje řidičům tramvají dispečink podle toho, kolik stupňů je daný den ve tři hodiny ráno. Pokud se teplota drží mezi nulou a pěti stupni, volí mírnější ze dvou stanovených variant. Když mrzne, nařídí zatopit víc.

„Dispečink příkaz o povinném minimálním vytápění nařídí výpravnám vozoven. Je-li nutné v průběhu provozního dne změnit variantu vytápění, vydá příkaz centrálně pro všechna vozidla na trati. Řidič ale může začít ve voze temperovat i nad rámec příkazu k zahájení vytápění,“ objasnil mluvčí.

Autobusáci na pokles teploty pod pět stupňů a následný pokyn dispečera čekat nemusí a je jen na jejich vlastním uvážení, zda zatopí i bez pokynu a jak moc.

I přesto, že většinou jen plní příkazy shora, si podle pražského radního pro dopravu Petra Dolínka cestující mohou řidičům stěžovat v případě, kdy se uvnitř starší tramvaje typu T3 nebo T6A5 klepou zimou či „rozpouštějí“ horkem.

„Řidič musí mít dveře od kabiny zavřené, tudíž nedokáže za jízdy definovat, jaká teplota panuje v salonu vozu. Systémy řízení teploty v kabině a zbytku vozu jsou nezávislé. Informaci od cestujícího musí prověřit a případně sjednat nápravu. Dispečink v případě technické poruchy pošle údržbu či vymění vlak,“ vysvětlil Dolínek.

Starší tramvaje mají pouze dva stupně vytápění, které řidič ovládá ručně pomocí přepínače. Dva nejnovější typy 14T a 15T umí měřit venkovní teplotu a mají „chytrou ventilaci“, která v interiéru vozu udržuje teplotu mezi 14 a 17 stupni, což jsou hodnoty dané normou pro tepelnou pohodu v drážních vozidlech.

„Tepelná pohoda je subjektivní“

Provoz tramvajových linek stojí každoročně zhruba 350 milionů korun, z toho asi desetina jsou právě náklady na topení. Autobusy vytápí teplovodní topení, které primárně využívá odpadní teplo z chlazení motoru. Náklady a spotřeba nafty tak rostou až tehdy, kdy je kvůli velkým mrazům nutné zapnout i předehřívač.

Značný vliv na vnitřní teplotu má frekvence otevírání dveří. „Proto DPP nakupuje od roku 2009 výhradně autobusy se systémem poptávkového otevírání dveří, kdy v zastávkách s nižší poptávkou nemusí být otevřeny všechny dveře. Tyto autobusy činí již více než polovinu vozového parku,“ vyčíslil Štábl.

Vytápění se řídí směrnicemi a podnikovým vnitřním předpisem, na němž podle Dolínka není nutné nic měnit, protože se stejně nikdy nelze zavděčit všem. Důvodem chladu uvnitř vozu je podle něj často i fakt, že vozidlo před malou chvílí vyjelo z vozovny.

„Tepelná pohoda ve vozidlech je velmi subjektivní. Už ze samotné podstaty MHD, kdy vozidlo v řádu pouhých minut zastavuje, otevírá a zavírá dveře a odbavuje cestující, je zřejmé, že v něm nikdy nemůže být konstantní teplota,“ doplnil.

Vlaky se předtápějí i hodiny před výjezdem

Vlaky se před výjezdem na trať předtápějí, před odjezdem z výchozí stanice by uvnitř soupravy nemělo být méně než 18 stupňů Celsia. S předtápěním se začíná, když venkovní teploměr ukáže 12 stupňů či méně.

„Doba předtápění je odvislá od vnější teploty. V případě 12 stupňů se jedná maximálně o půl hodiny, v případě teploty kolem nuly nanejvýš o 85 minut. V případě extrémních mrazů minus 18 stupňů je nutné ve vlaku zatopit alespoň 170 minut před výjezdem,“ přiblížila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Pravidla vytápění jsou pro osobní vlaky i rychlíky stejná, přestože uvnitř lokálních spojů se kvůli otevírání dveří udržuje stálá teplota obtížněji. Problém je se starými vozy s centrálním topením, v nichž se teplota špatně reguluje a teplo se drží především u topných těles, takže v odlehlých koutech vozu bývá chladněji.

„V nových vozech s klimatizací se teplota lépe reguluje a okna s pevným dvojitým sklem omezují tepelné ztráty. Ale i v nových vozech platí, že například nezavření dveří mezi oddíly, nástup a výstup cestujících způsobuje průnik chladného vzduchu do interiéru vlaku,“ podotkla mluvčí.

Tento problém nemusí řešit například autobusoví dopravci obsluhující dlouhé trasy. Třeba Student Agency v zimě vytápí autobusy pomocí klimatizace na 20 až 25 stupňů, což odpovídá pokojové teplotě.

„Právě s ohledem na nutnost dřívějšího přistavování vozidel a předtápění, s čímž souvisí i délka pracovní směny strojvedoucího, dále také s náklady na naftu a elektřinu je provoz vozidel v zimním období obvykle dražší řádově o desítky procent. Během loňské teplé zimy se náklady oproti létu zvedly jen o pět procent,“ doplnila Šubová.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Dejte Schranzovi 90 minut a běžte se radovat. Jsem vděčný, že jsem zpátky

4. května 2024  21:26

Slávistický trenér Jindřich Trpišovský by měl Ivana Schranze nechávat na hřišti celých devadesát...

Slavia - Baník 5:0, exhibici řídili Chytil se Schranzem, hosté dohrávali v deseti

4. května 2024  17:16,  aktualizováno  19:59

Slávističtí fotbalisté se na úvod nadstavbové části první ligy rivalovi ze Sparty důrazně...

Č. Budějovice - Bohemians 2:1, efektivní domácí nasměroval k výhře Trummer

4. května 2024  17:15,  aktualizováno  19:12

Dvě střely na bránu, dva góly. Fotbalisté Českých Budějovic prokázali mimořádnou efektivitu a na...

Před rizikovým zápasem Slavia - Baník policie zadržela čtyři fanoušky

4. května 2024  19:06

Pražští policisté před sobotním večerním zápasem první fotbalové ligy mezi Slavií a Baníkem Ostrava...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....