V okolí Masarykova nádraží by neměla chybět zeleň, obchody a relaxační zóna....

V okolí Masarykova nádraží by neměla chybět zeleň, obchody a relaxační zóna. Masaryk Station Development připravuje celkovou revitalizaci přilehlého území. Architektonické studie byly představeny na výstavě "Budoucnost území kolem Masarykova nádraží". | foto: Crest Communications a.s

Pražané si přejí v okolí Masarykova nádraží les, ale i centrum služeb

  • 18
Pokud se naplní plány architektů, může se střed Prahy v budoucnu radikálně změnit. Týká se to území v současnosti už příliš nevyužívaného Masarykova nádraží. Pražany na výstavě těchto vizí nejvíce zaujala studie s rozsáhlým lesoparkem.

Na výstavě návrhů změn v okolí Masarykova nádraží rozdali organizátoři výstavy na fakultě architektury v Dejvicích návštěvníkům dotazníky s řadou otázek. Z odpovědí vyplynulo, že by lidé upřednostňovali park před jakýmkoliv jiným využitím.

Dokonce volili park, jehož část spíše připomíná les. Pro procházky po cestičkách mezi stromy nebo odpočinek na travnatých plochách hlasovalo 38 lidí ze sta dotázaných.

O tom, že mnoho Pražanů má místo spojené výlučně se železnicí hovoří i fakt, že pro její zachování hlasovalo 15 procent lidí. Rozhodla asi krásná industriální architektura nejstaršího pražského nádraží.

Podle projektového ředitele developerské společnosti Masaryk Station Development Tomáše Kadeřábka, jenž se obnovou lokality zabývá, o železnici lidé nepřijdou.

"Zachování nádraží je samozřejmostí. Naše společnost v současné době dokonce opravuje Masarykovo nádraží tak, aby tato jedinečná budova odpovídala moderním požadavkům cestujících," řekl Kadeřábek.

A to není všechno

Národní technické muzeum navíc plánuje v nedaleké bývalé výtopně otevřít "železniční odnož" muzea, kde by stál i salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d'Este. Stát se tak má v roce 2016.

Dalších 17 procent lidí by chtělo místo změnit na centrum s obchody, službami a pěší zónou. I takové možnosti architekti ve většině případů ve svých návrzích nabízeli.

O něco hůře dopadla kulturní zařízení jako muzea, koncertní síň, knihovna či prostory pro výstavy. Pro tuto variantu hlasovalo jen 9 procent návštěvníků výstavy. Zhruba stejný počet lidí byl pro relaxační zóny a výstavbu nových bytů. Padly i názory požadující zklidnění magistrály v této části Prahy.

Změny se čekají za čtyři roky

Rozlehlé nádraží s mnoha kolejemi, které se rozkládá i za magistrálou směrem k Florenci, již železnice příliš nevyužívá. Proto daly České dráhy většinu území k dispozici. Jedná se tak o další z pozemků, které dříve sloužily potřebám železnice a nyní leží ladem.

Ovšem stavět se nezačne dřív, než bude schválen nový územní plán. "Naše snaha vyvolat veřejnou diskuzi o tomto území se podařila a nezbývá jen doufat, že magistrát územní plán schválí co nejdříve, abychom mohli nové nápady realizovat," dodal Kadeřábek.

To se však podle náměstka primátora Josefa Noska, který se územním rozvojem Prahy zabývá, stane nejdříve v roce 2014, spíše však ještě o rok později.