Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražanům se zajedly víkendy v nákupních centrech. Ta mají méně zákazníků

  19:50aktualizováno  19:50
Nejnovější analýza telefonního operátora sledovala, kolik telefonů se v konkrétních hodinách a dnech vyskytovalo v Centru Černý Most a v obchodním centru Chodov. Ukázalo se, že Pražanům se víkendy v obchodních centrech omrzely. Nejvíce chodí nakupovat po cestě z práce.

Pražané o víkendech už do nákupních center tolik nemíří. Ilustrační snímek | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

„V Centru Chodov klesá počet návštěvníků o víkendu oproti průměru pracovních dní téměř na polovinu - o 45 procent. To Centrum Černý Most má návštěvu vyváženější, byť i zde v sobotu a v neděli počet zákazníků klesá zhruba o čtvrtinu,“ uvedla Lucie Jungmannová za společnost O2, která analýzu chování svých klientů zpracovala.

Analýza Big Dat

Umožňuje telefonním operátorům sledovat výskyt svých zákazníků na celém území Česka. Data se důkladně anonymizují, nikdy tak není možné rozpoznat chování konkrétního zákazníka.

Letos o Velikonocích tak například zjistili, že z Prahy odjela pětina obyvatel - nejvíc do Středočeského kraje.

Nejčastěji víkendoví zákazníci přicházeli v sobotu dopoledne a v neděli odpoledne. Například téměř celou neděli 8. června a i odpoledne předtím bylo na Chodově zhruba tolik lidí jako ve všední den kolem desáté hodiny večer.

O následujících víkendech se návštěvnost mírně zvedla - zhruba na úroveň šesté hodiny ráno ve všední den. V nákupních špičkách sem podle Jungmannové chodí tisíce lidí.

„Kolegové určitě odliv zákazníků v poslední době o víkendech cítí, ale nejvíce je to patrné nyní o prázdninách. To však bude znásobeno odjezdy Pražanů na dovolené,“ uvedla Aneta Bednářová, mluvčí Odborového svazu pracovníků obchodu.

V Brně tak velké rozdíly v návštěvnosti obchodních center, jak zjistil operátor, nejsou.

„Naše data naznačují, že oproti roku 2009 mírně ustoupil trend koncentrovat nakupování do jednoho pravidelného velkého nákupu. Naopak trochu narostl počet lidí, kteří chodí na hlavní nákup potravin vícekrát týdně,“ popisuje změny nálad zákazníků analytik Daniel Prokop ze společnosti Median.

Senátoři chtějí volné dny

Potvrdil, že chuť jít do obchodu o víkendu se snižuje. Změnu trendu vysvětluje mimo jiné tím, že přibylo konkurenčních malých prodejen, například vietnamských, které mají lidé blízko domova. „A jak roste pracovní vytížení lidí, snaží se situovat nákup na cestu z práce, aby došlo k menšímu omezení volného času,“ dodává Prokop.

Platí přitom, že fronty jsou nejmenší o víkendech nebo pak brzy ráno a pozdě večer ve všední den. „Od pondělí se návštěvnost během týdne postupně zvyšuje. V pátek pak na nákupy zamíří o celou pětinu více lidí, než je celotýdenní průměr,“ popisuje trend Stanislav Kůra, ředitel pro Media a Data Management ve společnosti O2.

Největší počet telefonů na Černém Mostě a Chodově napočítali ve všední dny mezi třetí odpoledne a sedmou hodinou večer.

Vedení center Černý Most a Chodov se k analýze odmítla vyjádřit.

O trendu, kdy Češi tráví v obchodních centrech příliš mnoho času, nedávno debatovali i senátoři, když řešili návrh asi šestnácti kolegů, kteří chtějí zakázat prodej v obchodních centrech během sedmi státních svátků.

„Měli jsme k dispozici průzkum, který se lidí ptal, zda by jim zákaz prodeje o svátcích vadil. Třem čtvrtinám by omezení prodeje nevadilo,“ uvedl v úterý senátor za ČSSD František Bublan.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.