Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martina Čermáková

Pražany trápí nedostatek stojanů v ulicích. Kola není kam zaparkovat

  • 4
Vybavit pražské ulice stojany na kola. Tento zdánlivě snadný cíl si dal pražský magistrát. Peníze už však došly a v ulicích hlavního města je v současnosti jen necelá tisícovka stojanů. "Takhle lidi do sedel nedostanete," říkají odborníci s tím, že tisícovka stojanů je pro město málo.

Kam jen to kolo zaparkovat? Otázka, která se člověku dere na mysl pokaždé, když přijede na svém bicyklu prakticky kamkoliv. Praze, oproti některým jiným evropským metropolím, zoufale chybějí speciální stojany, u kterých by mohl cyklista své kolo zamknout.

"Co by, v hlavním městě máme přece spoustu lamp, stožárů a zábradlí, kam lze bicykl zámkem přivázat," říká biker Lubomír Lipold.

Vyhláška zakazuje přivázat kolo k lampě

Jak je to v Praze se stojany na bicykl?

V současné době je v metropoli 921 cyklostojanů ve tvaru obráceného U. V roce 2010 jich bylo instalováno pouze 57, pak došly peníze. Přes 300 jich má ještě TSK k dispozici. Ještě letos nejspíš vyčlení magistrát na stojany 500-600 tisíc korun, což vychází na necelých 100 cyklostojanů. Stojan typu U a jeho osazení stojí zhruba 50 tisíc korun.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

I když při stávce dopravců opravdu některé pražské lampy připomínaly spíše bizarní sousoší tvořené směsicí řidítek, sedel a drátů, vyhláška tuto možnost parkování kol zakazuje, byť její porušení zatím nikdo nevymáhá.

Magistrát se v minulých letech zaměřil na vytvoření celé sítě stojanů, které by stály hlavně v blízkosti škol, nemocnic, nádraží či úřadů. V polovině loňského roku však došly peníze a záměr hlavního města se jaksi zadrhl.

"V Praze je dnes 921 cyklostojanů a dalších zhruba 300 jich je připravených k umístění. Ještě letos pravděpodobně získáme peníze na dalších sto kusů," řekl Pavel Polák, jenž se cyklistickou dopravou na magistrátu zabývá. Jak to bude v následujících letech, není jisté, ale spíš se očekává ještě větší útlum.

I když v těchto číslech nejsou započítány stojany, které si osadí některé firmy samy, je to i tak málo, a pokud se cyklista vydá do centra, prakticky na ně nenarazí. Ještě horší je to v okrajových městských částech.

Zaměstnavatel se vám o bicykl postarat nemusí

Pokud chce některý podnik - třeba kadeřnictví - zřídit stojan na chodníku, musí se domluvit s příslušnou radnicí. Ta posoudí oprávněnost požadavku a sama kontaktuje magistrát, který dá záhy stojan žadateli k dispozici zadarmo.

Docela jednoduché - zdá se. Ovšem není výjimkou, že se celý proces zadrhne na poněkud byrokratickém počínání úřadu, který pak po žadateli požaduje další a další dokumentaci.

Podobné problémy s umístěním svého kola mají i lidé, kteří na něm jezdí do práce. Málokdo riskuje a nechá ho na třetinu dne bez dozoru. "Zákon nařizující zaměstnavatelům postarat se o bicykly svých pracovníků platil pouze do roku 2006," podivuje se Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

I přesto některé firmy svá stojanová stání zřídily. Někde je pak možné nechat kolo v kójích v podzemních garážích.