Kam jen to kolo zaparkovat? Otázka, která se člověku dere na mysl pokaždé, když přijede na svém bicyklu prakticky kamkoliv. Praze, oproti některým jiným evropským metropolím, zoufale chybějí speciální stojany, u kterých by mohl cyklista své kolo zamknout.
"Co by, v hlavním městě máme přece spoustu lamp, stožárů a zábradlí, kam lze bicykl zámkem přivázat," říká biker Lubomír Lipold.
Vyhláška zakazuje přivázat kolo k lampě
Jak je to v Praze se stojany na bicykl?V současné době je v metropoli 921 cyklostojanů ve tvaru obráceného U. V roce 2010 jich bylo instalováno pouze 57, pak došly peníze. Přes 300 jich má ještě TSK k dispozici. Ještě letos nejspíš vyčlení magistrát na stojany 500-600 tisíc korun, což vychází na necelých 100 cyklostojanů. Stojan typu U a jeho osazení stojí zhruba 50 tisíc korun. Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy |
I když při stávce dopravců opravdu některé pražské lampy připomínaly spíše bizarní sousoší tvořené směsicí řidítek, sedel a drátů, vyhláška tuto možnost parkování kol zakazuje, byť její porušení zatím nikdo nevymáhá.
Magistrát se v minulých letech zaměřil na vytvoření celé sítě stojanů, které by stály hlavně v blízkosti škol, nemocnic, nádraží či úřadů. V polovině loňského roku však došly peníze a záměr hlavního města se jaksi zadrhl.
"V Praze je dnes 921 cyklostojanů a dalších zhruba 300 jich je připravených k umístění. Ještě letos pravděpodobně získáme peníze na dalších sto kusů," řekl Pavel Polák, jenž se cyklistickou dopravou na magistrátu zabývá. Jak to bude v následujících letech, není jisté, ale spíš se očekává ještě větší útlum.
I když v těchto číslech nejsou započítány stojany, které si osadí některé firmy samy, je to i tak málo, a pokud se cyklista vydá do centra, prakticky na ně nenarazí. Ještě horší je to v okrajových městských částech.
Zaměstnavatel se vám o bicykl postarat nemusí
Pokud chce některý podnik - třeba kadeřnictví - zřídit stojan na chodníku, musí se domluvit s příslušnou radnicí. Ta posoudí oprávněnost požadavku a sama kontaktuje magistrát, který dá záhy stojan žadateli k dispozici zadarmo.
Docela jednoduché - zdá se. Ovšem není výjimkou, že se celý proces zadrhne na poněkud byrokratickém počínání úřadu, který pak po žadateli požaduje další a další dokumentaci.
Podobné problémy s umístěním svého kola mají i lidé, kteří na něm jezdí do práce. Málokdo riskuje a nechá ho na třetinu dne bez dozoru. "Zákon nařizující zaměstnavatelům postarat se o bicykly svých pracovníků platil pouze do roku 2006," podivuje se Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
I přesto některé firmy svá stojanová stání zřídily. Někde je pak možné nechat kolo v kójích v podzemních garážích.