Dostavba Pražské okruhu se možná zpozdí. ilustrační snímek

Dostavba Pražské okruhu se možná zpozdí. ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praze se nelíbí strategie ministerstva dopravy, zpozdí výstavbu okruhu

  • 0
Praha odmítla takzvanou Superstrategii rozvoje dopravy, kterou vypracovalo ministerstvo. Podle města by totiž výrazně zpomalila a oddálila dostavbu Pražského okruhu a modernizaci tratí z Prahy do středočeských měst Kladno a Beroun. Na ně by ministerstvo dalo peníze až po roce 2025.

"Jsou tři zásadní důvody, proč je návrh pro Prahu nepřijatelný. Ohrožuje rozvoj klíčové silniční infrastruktury, zejména nedokončených staveb Pražského okruhu, za druhé brzdí modernizaci a rozvoj železniční dopravy a za třetí chybí v něm podpora rozvoje páteřních systémů městské hromadné dopravy, které zajišťují i dopravní obsluhu celostátně významných zařízení," sdělil první náměstek primátora Karel Březina.

Městu například vadí, že stavba úseku okruhu mezi D1 a Běchovicemi bude připravena k zahájení v roce 2012. Jenže strategie počítá s jejím financování nejdříve v roce 2016. Navíc stát jej chce stavět takzvanou formou PPP, tedy s účastí soukromníků. "Financování formou PPP není v našich podmínkách vyzkoušené, považuji za hazard, zkoušet ho na projektu, který má brzy začít," řekl Březina.

Podle ministerstva to ale stavbu neohrozí, naopak. "Tuto formu financování jsme vybrali právě proto, aby Pražský okruh byl co nejdříve dokončen, aby nedoplácel na problémy typu, že nebude dostatek peněz ve státním rozpočtu," vysvětlil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský

Později se bude stavět a opravovat i železnice

Ještě později by se potom město dočkalo peněz na modernizaci tratě z Prahy na Kladno. Její součástí je železniční napojení ruzyňského letiště. "Superstrategie navrhuje její financování až v letech 2025 a následujících, tedy za časovým rámcem dokumentu, ačkoliv je v pokročilé fázi přípravy," kritizoval Březina.

Zpoždění by se dočkala také oprava železniční tratě z Prahy do Berouna a výstavba nové pro dálkovou dopravu. Opravovat by se stávající trať měla po roce 2017, nová by se měla stavět po roce 2019.

Třetím bodem, který městu vadí je, že v Superstrategii stát nepočítá s penězi na výstavbu metra. Přitom v cizině není neobvyklé, že stát zaplatí svým metropolím až 25 procent nákladů.

"Praha může sice na prodloužení trasy A čerpat prostředky z operačního programu Doprava, který je spravován Ministerstvem dopravy, ovšem ten je časově omezený a po jeho vypršení není žádná podpora zajištěna. A v Superstrategii není ani navržena," postěžoval si Březina.

,