Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavnostní otevření nového Trojského mostu přilákalo na 15 tisíc lidí

  16:33aktualizováno  16:33
V sobotu dopoledne měli lidé úplně poprvé možnost podívat se na vlastní oči na nově postavený Trojský most a do tunelu Blanka. Zájem byl obrovský. Povrch mostu, který bude už od pondělí sloužit autům a tramvajím, ve velkém využili i cyklisté a bruslaři.

V Praze se v sobotu slavnostně otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Pražané tak měli jedinečnou šanci se po něm projít. Využilo toho asi 14 500 lidí. „Žádné problémy nenastaly,“ řekl František Polák, mluvčí Metrostavu, který komplex staví.

Trojský most

Loni v říjnu byl přerušen provoz na Trojském tramvajovém mostě z roku 1981, přezdívaném „rámusák“.

Toho 6. října nahradí nový Trojský most, kam se vejdou auta, tramvaje, chodci i cyklisté a který měří 246 metrů.

Nový most bude v Holešovicích navazovat na tunelový komplex Blanka. Náklady na jeho stavbu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, nakonec se vyšplhaly na 1,3 miliardy korun.

Rozpětí oblouku hlavního pole mostu je 196 metrů, celková výška nosné konstrukce je 34 metrů nad maximální plavební hladinou.

Po slavnostním přestřižení pásky vystoupali představitelé města, architekt a šéf Metrostavu po schodech na vrchol mostu, kam do oblouku vložili čtyři pamětní tubusy.

Každý z nich vážil přibližně deset kilogramů a obsahoval něco jiného - současné bankovky a mince, dva výtisky novin, nové pražské stavební předpisy, zmenšené výkresy mostu a další.

„Trojský most je stavbou jednadvacátého století. Spojuje oba břehy Vltavy a nemá žádné podpěry,“ uvedl ke své stavbě architekt Roman Koucký. Most je zajímavý také v noci - díky nasvícení v oblouku i v zábradlí je velmi dobře vidět.

Na prohlídku mostu navazovala prohlídka tunelu Blanka. Trasa začínala u stanice metra C Nádraží Holešovice. Prohlídka pak končila na Letné.

Možnost nezvyklé projížďky okamžitě využili také cyklisté, bruslaři a koloběžkáři. „Je to tu parádní, už se těším, až po mostě budu jezdit do práce. Jen doufám, že to značení bude bezpečné,“ řekl jeden z mnoha cyklistů.

Stavba se prodražila

Akce v Blance odstartovala v devět hodin ráno. Do tunelu se Pražané dostali do 14:00. Každých několik desítek metrů stáli stavitelé a odborníci, kteří přicházejícím odpovídali na otázky ohledně stavby či použitých technologií. I je překvapil obrovský zájem Pražanů. 

Fotogalerie

První auta a tramvaje se po mostě, který Prahu stál více než 1,3 miliardy korun, projedou až v pondělí ráno. Měl původně stát přibližně 450 milionů korun. Tehdy však byl zadán z konstrukčního hlediska jiný most.

„Při výstavbě byla změněna jeho konstrukce a postavil se vlastně jiný most. Výsledná cena mostu činí kolem miliardy korun,“ řekl primátor Prahy Tomáš Hudeček. Z architektonického hlediska most považuje za velmi krásný.

Tunel Blanka, za který Praha zaplatí 36,9 miliardy korun, by se měl otevřít 2. prosince. Původně měl být dokončen v roce 2011. Stavbu však provázely problémy.

OBRAZEM: Tunel Blanka před dokončením

Kvůli zprovoznění mostu v Troji čekají cestující v MHD změny. Dopravní podnik obnoví běžný provoz tramvajové linky číslo 17 v úseku mezi zastávkami Výstaviště Holešovice a Vozovna Kobylisy.

„Na pravidelnou trasu se vrátí noční tramvajová linka číslo 53. Zároveň vyjede nová linka autobusu číslo 294, která spojí oba břehy Vltavy a zároveň nahradí linku číslo 292. Změní se také rozmístění autobusových zastávek na Florenci,“ popsal mluvčí společnosti Ropid, která v Praze plánuje jízdní řády, Filip Drápal.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.