"Ideou integrace je heslo: jedna jízdenka, jeden tarif a jedna síť," řekl po jednání rady pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). Spojení má přinést efektivnější fungování veřejné dopravy a finanční úspory. Kolik by to bylo, není zatím jasné.
Sloučení obou systémů veřejné dopravy již schválily výbory dopravy pražského i středočeského zastupitelstva, nyní by měla materiál projednat i rada Středočeského kraje.
Integrovaný dopravní systém předpokládá propojení městské a regionální dopravy do jednoho systému, takže by příměstské spoje byly lépe využity pro obsluhu města a městské linky by mohly být prodlouženy pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu.
Z dopravního hlediska má integrace odstranit přepravní duplicity, zlepšit funkčnost veřejné hromadné dopravy při zpožděních a mimořádných situacích a zlepšit informovanost cestujících především při přestupech.
Jízdní řády v Praze i kraji bude řídit jeden člověk
V současné chvíli je podle Pařízka sedm oblastí, kde je třeba dokončit integraci autobusových linek. Jedná se o Mělnicko-Neratovicko, Kladno a Slaný, Rakovnicko, Štěchovice a Sedlčany, okolí Mladé Boleslavi, Beroun-Rudná a Příbram.
V novém systému by pro Prahu a kraj vznikl jeden koordinátor, který by tvořil tarify jízdného či plánoval trasy a tvořil jízdní řády. V současné době to dělají město i kraj samy.
Kdy se oba systémy veřejné dopravy propojí a začnou fungovat společně, není jasné. Podle Pařízka je nutné, aby se město a kraj domluvily na způsobu financování. "Kdy ke shodě dojdeme, nelze nyní říct," uvedl.
Organizace Ropid, která nyní dopravu v metropoli a jejím okolí organizuje, nyní vypracuje finanční analýzu a integraci následně projednají Praha i Středočeský kraj.