Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské lokomotivě zvané Hrboun je sto let, v muzeu se bude slavit

  18:23aktualizováno  18:23
Stotunová parní lokomotiva známá jako Hrboun oslaví o víkendu sté narozeniny. Významné výročí největšího exponátu Národního technického muzea v Praze si budou moci užít i návštěvníci. Dostanou příležitost si na mašinu vylézt a užít si tak pohled, který měl kdysi pouze strojvedoucí nebo topič.

Lokomotiva Hrboun patří mezi skvosty Národního technického muzea v Praze. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Národní technické muzeum se v únoru po čtyřech letech oprav znovu otevřelo pro veřejnost. A hned ho čeká další velká událost. Parní lokomotiva Hrboun oslaví rovnou stovku. Svou přezdívku získala díky tvaru kotle, který se směrem ke komínu zužuje.

Návštěvníci budou mít jedinečnou možnost si na mašinu nejen sáhnout, ale i vylézt. "Dokonce zprovozníme pojízdné lehátko, které umožní lidem vidět podvozek lokomotivy," přiblížil záměr muzea Jiří Střecha, který má sbírky na starosti.

Hrboun bude jako "živý"

Hrboun bude dokonce i osvícený a ozvučený, což vytvoří dojem, jako by se právě chystal vyjet na trať. "Návštěvníci uslyší sykot páry, zvuk kompresoru nebo přikládání pod kotel," dodal Střecha.

Připraveny jsou i komentované prohlídky, na kterých se lidé dozvědí něco o historii rychlíkové lokomotivy. Děti se zase mohou od dvou hodin odpoledne zúčastnit výtvarné dílny na téma Mašinka.

Hrboun, který je schopen uhánět krajinou více než stokilometrovou rychlostí, byl vyroben v Českomoravské továrně na stroje v Praze v roce 1911. Do sbírek technického muzea se dostal před 56 lety. Již předtím ho Československé státní dráhy vyřadily z provozu.

Na světě existuje tento typ lokomotivy pouze ve dvou exemplářích a málokdo ví, že je složen ze dvou jiných lokomotiv.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rudá voda ve Vltavě (14.8.2017)
Komercí splácíme dluh, reaguje na rudou Vltavu Mánes. Budovou ručí bance

„Mánes krvácí, začíná smrdět.“ Heslo, které v pondělí večer doprovázelo vylití rudé barvy skupinou aktivistů do Vltavy, mělo poukázat na to, že...  celý článek

Elektrobus SOR EBN 11 jezdil na pravidelné lince pražské MHD.
Praha vyzkouší elektrobusy dobíjené z troleje, nejlépe je otestuje zima

Do Prahy se aspoň na čas vrátí v určité podobě trolejbusy. Dopravní podnik chce totiž v rámci testování elektrobusů vyzkoušet jejich dobíjení za jízdy přes...  celý článek

Nádražní budova koněspřežky z roku 1830. Lesní správa Lány budovu nechala...
Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.