Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské magistrále by slušel bulvár, shodli se odborníci

  21:02aktualizováno  21:02
O hlavním průtahu Prahou se znovu začalo živě diskutovat. Odborníci se koncem září shodli, že je nutné dát mu podobu městského bulváru. Mohly by na něm vyrůst aleje stromů, zlepšení situace by mělo přinést dokončení městského okruhu. Nákladná varianta zahloubení magistrály pod zem je prozatím odložená.

Pražská severojižní magistrála | foto: iDNES.cz

Lidé i odborníci ji znají jako Severojižní magistrálu. Není mnoho ulic v Praze, o kterých se tak dlouho a vehementně debatuje a jež vyvolávají takové emoce. Jedno je jasné, v budoucnosti, ať už blízké či daleké, projde významnými změnami.

Různých variant, návrhů rychlých řešení či nereálných vizí, jak magistrálu zklidnit, se objevilo už mnoho. Podle některých odborníků nemusíme čekat, až bude hotový městský okruh, se změnami se prý může začít hned.

1. Zklidnění magistrály během měsíců

Někteří architekti považují za největší problém magistrály fakt, že na mnohé řidiče působí jako dálnice, na které mohou sešlápnout plyn až na podlahu. Kulatá cedule s padesátkou jako by ani neexistovala.

A není se čemu divit. Ona tak byla původně postavena. Plynule navazuje na brněnskou dálnici, tři pruhy se střídají se dvěma i čtyřmi, až po náměstí I. P. Pavlova nemá jediný přechod.

Podle architekta Jana Linhy, který se zabývá urbanismem, stačí ke zklidnění přetížené komunikace málo. Například zmenšit šířku pruhů, aby řidiči ve strachu o lak svých vozů automaticky zpomalili. Také je podle něj nutné ji jasně od navazující D1 oddělit, aby každý poznal, že už je ve městě, a způsob jízdy tomu přizpůsobil.

Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května

Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května

Pomoci by mohlo i vysazení aleje stromů či možnost parkování po jejích stranách. Tedy kroky, které smažou její podobu dálnice.

2. Jak řešit magistrálu společně s hotovým okruhem

Profesor ze stavební fakulty ČVUT František Lehovec ve svých představách počítá s již hotovým městským okruhem, tedy s možností objet centrum metropole jinudy.

V okamžiku, kdy bude tato alternativa hotová, by radikálně znepříjemnil řidičům vjezd do centra. Magistrála by tak měla například pouze dva pruhy a všechny nájezdy by byly o dost skromnější než dnes.

3. Vize nákladné a pracné

V posledních letech se mluví i o variantě zahloubení magistrály krátkým tunelem za budovou Národního muzea. Například radnice Prahy 1 tuto variantu jednoznačně preferuje, odborníci se od ní ale spíše odvracejí. Vysoké náklady a pracnost jsou zřejmé. "Jestli tunel, tak jedině pro chodce na Pavláku či u Národního muzea," odmítá drahé zahloubení magistrály Lehovec.

Počítačová studie společnosti Satra týkající se budoucí podoby pražské

Počítačová studie společnosti Satra týkající se budoucí podoby pražské magistrály

Mluvilo se i o dlouhém tunelu, do kterého by auta vjela již za Nuselským mostem a vyjela až u hlavního nádraží (více čtěte zde). Tím by se Legerova a Sokolská změnily v obyčejné městské ulice a hlavní dopravní tah by vedl pod nimi. I tato varianta by však byla značně nákladná. Navíc neřeší situaci na pankrácké straně či na druhém konci v Holešovicích.

Mezi návrhy se objevila i výstavba protihlukového tubusu. Ten by sice lidem v okolí pravděpodobně ulevil, historický ráz města by ale docela jistě hyzdil.

Magistrálu je nutné řešit jako celek

Odborníci se vesměs shodují na tom, že magistrála se má řešit komplexně jako celek - od Roztyl po Holešovice. "Musí se to udělat najednou a to je na politicích," říká architekt Linha. Je jasné, že politické vedení čtyř městských částí, přes jejichž území magistrála vede, se nemůže řídit jen čtyřletým volebním cyklem.

Linha tvrdí, že by Praha měla oslovit nejdříve urbanisty, pak dopravní experty a až poté se konkrétními možnostmi zabývat na politické úrovni. "Dnes je to přesně naopak," říká.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič s autem uvízl na přejezdu u Kolína (18.8.2017)
Řidič nezvládl přejezd, z koridoru u Kolína museli auto odtlačit hasiči

Středočeští policisté a hasiči dopoledne zasahovali na železničním přejezdu u Kolína, kde uvázlo auto na kolejích. Žádný vlak se s vozem nesrazil, spoje však...  celý článek

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Zájezd hudebníků se v Praze nakazil střevní infekcí. Mluvilo se o otravě

Celkem deset švýcarských hudebníků, z toho devět dětí, ve čtyři hodiny ráno odvezli pražští záchranáři s virovou střevní infekcí do nemocnice Na Bulovce. Podle...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.