Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražany čekají výluky metra. Kvůli zvelebování stanic i výměně pražců

  19:13aktualizováno  19:13
Dejvická, Jinonice, Skalka a Muzeum na lince A. To jsou stanice metra, které příští rok plánuje dopravní podnik zvelebit. Ve vestibulech a nástupištích upraví podhledy, vymění obklady a osvětlení, zaměří se také na místa, kterými do stanic prosakuje voda. Cestující se musí připravit na několik výluk.

V pondělí byl přerušený provoz na trase metra A (30. listopadu 2015). | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

„V současné době máme na tyto akce stavební povolení a jednotlivě připravujeme veřejné zakázky na zhotovitele,“ říká vedoucí tiskového odboru dopravního podniku Jiří Štábl. Termíny, kdy práce v jednotlivých stanicích odstartují, se budou odvíjet podle toho, jak rychle dopravce vybere firmy, které se o rekonstrukci stanic postarají.

Cestujících se nejvíce dotkne oprava veřejných prostor ve stanici Muzeum. „V tomto případě bude nutné přistoupit k výlukám, a to v rozsahu čtyř víkendů. Vždy zhruba po měsíci,“ vysvětluje Štábl.

Bližší informace k omezení budou známy ve chvíli, kdy bude stanoven termín celé akce.

Výhybky zastaví metro

Omezení provozu metra chystá pražský dopravce na příští rok více. „V únoru plánujeme dvě víkendové výluky na lince C mezi Muzeem a Pražského povstání. Důvodem je výměna dřevěných pražců,“ vysvětluje Štábl.

V dubnu se pak dopravní podnik chystá vyměnit výhybky u stanice Želivského. Kvůli tomu jeden víkend nepojede metro z Depa Hostivař do stanice Jiřího z Poděbrad.

Jak se letos měnilo metro

V dubnu dopravní podnik zprovoznil čtyři nové stanice metra linky A: Bořislavka, Petřiny, Nádraží Veleslavín a Nemocnice Motol. Kvůli chybějícím eskalátorům z vestibulu se objevili u nové stanice Nádraží Veleslavín nosiči kufrů. V srpnu se pro cestující otevřel nový výtah do stanice metra I. P. Pavlova. Bezbariérovou se následně stala také stanice metra Anděl, kde cestující výtah využívají od října letošního roku. Dopravní podnik letos několikrát uzavřel část metra kvůli výměnám výhybek. Největší výluka byla v červenci, kdy dva týdny nejezdily soupravy metra mezi stanicemi Kačerov a Háje.

Hned čtyři nové výhybky budou pracovníci dopravního podniku umisťovat v červenci také u stanice Kačerov. Cestující se kvůli tomu celkem devět dní po sobě nesvezou metrem z Pankráce do Roztyl.

Dopravní podnik se mimo jiné chystá příští rok pokračovat ve výstavbě nových výtahů do stanic metra. V únoru plánuje otevřít nový výtah ve spodní části Václavského náměstí. Jeho pomocí se pasažéři dostanou bez bariér na nástupiště stanice Můstek. Naplno by se pak měly rozjet práce ve stanici Roztyly. Nový výtah chce pražský dopravce ještě v průběhu roku 2016 začít budovat nad stanicí Palmovka.

Na rozšíření počtu bezbariérových stanic však nebudou pracovat pouze dělníci. Projektanti během příštího roku připraví projekt výtahu do stanice metra linky B Karlovo náměstí. Současně naplánují i výměnu eskalátorů ve stanicích Karlovo náměstí, Anděl a Náměstí Republiky. Ta však odstartuje až v roce 2017. Během výměny jezdících schodů dopravce opraví i vestibuly tří zmíněných stanic.

Pozornosti neujdou ani další vestibuly. Institut plánování a rozvoje aktuálně připravuje analýzu všech stanic metra. Na jejím základě by přibližně na jaře příštího roku mohl vybrat deset stanic, jejichž vestibuly projdou výraznou proměnou. Přestože konkrétní lokality ještě nikdo nezná, podle magistrátu půjde s velkou pravděpodobností o vestibuly stanic na sídlištích. Jako vhodný aspirant se v tomto ohledu jeví linka C. Ve vestibulech by se nově měly soustřeďovat veřejné služby jako například pošta či knihovna. Přeměna prvních vestibulů má odstartovat v roce 2017.

Pokud vše půjde podle plánů dosavadního vedení města, částečné přestavby by se měl na jaře příštího roku dočkat také východ z nedávno otevřené stanice metra Nádraží Veleslavín. Tam plánuje magistrát vytvořit speciální jezdící pás na kufry, díky kterému by nemuseli cestujícím se zavazadly pomáhat portýři, které si nyní ve vestibulu platí Letiště Václava Havla.

Ve hře nadále zůstává i kompletní rekonstrukce stanice Opatov. Tam se však dělníci vydají nejdříve koncem roku 2016.

Peníze potečou také do přípravy nové trasy metra linky D, která povede z Písnice na Pankrác. V návrhu rozpočtu hlavního města je pro příští rok na nové metro vyčleněno přibližně půl miliardy korun. Dopravní podnik bude pokračovat ve výkupu klíčových pozemků.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.