Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské parníky jsou plující historií, najdete mezi nimi i symbol povodní

Robert Oppelt Metro.cz
2. srpna 2016  8:58
U náplavky kotví hrdina povodní 2002 Christian Marco nebo vzácné technické památky. Pojďme se projít po náplavce s ředitelem Pražské paroplavební společnosti Štěpánem Rusňákem.

Procházka začíná u Mánesa, kde kotví Klotylda a Matylda, restaurační loď a botel. Starší je Matylda, která vznikla ze dvou půlek staré nákladní lodi, úspěšný projekt se pak rozšířil o druhou loď Klotyldu. Vytvářejí u Jiráskova mostu půvabné soulodí.

Fotogalerie

Už za Jiráskovým mostem kotví Vyšehrad, nejstarší a největší parník na Vltavě. „Postaven byl jako loď určená pro osobní přepravu v meziválečném období, které paroplavbě přálo,“ popisuje Rusňák. Můžete jím plout například do zoo, na celodenní výlet na Mělník či na Slapy. Loď kotví na nejstarším kontinentálním přístavišti Evropy. „Lodě odtud vyplouvají už sto padesát let, ani na Dunaji nebo Rýně nenajdete místo s tak dlouhou tradicí,“ popisuje Rusňák.

Za Vyšehradem kotví Pivovarská loď Kapitán, bývalý vlečný člun s nosností 900 tun, který kdysi vozil po Labi do Německa český chmel. Hned vedle něj je přístaviště číslo 4, místo, odkud už šedesát let nepřetržitě odplouvají lodě do zoologické zahrady v Troji.

Na sousedním přístavišti je další plovoucí klenot, kolesový parník Vltava, sesterská loď Vyšehradu.

Za Palackého mostem kotví Kristian Marco, loď, která se proslavila za povodní. Na tehdejším kotvišti u Hollaru ji musel proti utržení zajistit tank. Nyní je loď zrekonstruovaná, přemalovaná načerno a přejmenovaná na Captain Morgan. Pochází z Belgie a v Česku měla původně vozit plechy z Vítkovických železáren, někde se ale stala chyba a loď byla příliš velká na oderské plavební komory. A tak skončila jako restaurace v Praze. Další zaparkovanou lodí na náplavce je Loděteria, původně vlečný člun.

Vedle ní kotví Visla, původně loď, která od roku 1965 vozila děti do zoo. Jejím sousedem je původně zadokolesový remorkér Tyrš, přestavěný na osobní loď, v barvách pivovaru Staropramen. „Tyrš je unikát, je to původně česká loď, dodnes s motory ze Škody,“ popisuje Rusňák.

Plovoucí hospody doplňuje loď Tajemství. I tahle tlačná loď původně vozila po řece náklady. Před Palackého mostem přehlídku lodí doplňuje Avoid Gallery, která sídlí na trupu dalšího kolesového parníku, jenž nesl jméno prezidenta Edvarda Beneše.

Pod Vyšehradem galerii lodí uzavírá nejnovější obyvatel – Kayak beach bar, plovoucí beachvolejbalový kurt a půjčovna kajaků, kterou na řeku přivezl olympionik kajakář Vavřinec Hradilek.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.