(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

Pražské tramvaje a autobusy brzdí na mnoha místech metropole kolony aut

  • 55
Přestože se přesnost provozu pražské MHD zlepšuje, stále existují místa, kde se opakují problémy. Důvodem jsou kolony aut na silnicích, ve kterých postávají hlavně ve špičkách autobusy a někde i tramvaje. Přitom by se situace na některých místech dala řešit. Jenže jednání se někde vlečou, jinde se vůbec nezačalo.

Přesnost provozu spojů pražského Dopravního podniku se loni pohybovala kolem osmdesáti pěti procent. Stále jsou však místa, díky kterým nabírají vozy MHD zpoždění. A leckde zbytečně.

1. Provoz na Průmyslové má zachránit okruh k Běchovicím

Průmyslovou ulici v úseku mezi ulicemi Kutnohorská a Českobrodská označil organizátor dopravy, společnost Ropid, za jedno z problémových míst. "Jezdí tu hodně kamionů. Pomohlo by tu dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal. Dopravní podnik to vidí jinak - podle něj tu autobusy nabírají minimální zpoždění.

Nicméně výstavba části okruhu k Běchovicím, který by ulevil Průmyslové ulici, se zatím jeví jako hodně vzdálená budoucnost. Ještě více zatížit tuto ulici a zhoršit potíže, které tu bývají, může návrh náměstka pro dopravu Josefa Noska. Ten chce, aby Průmyslová sloužila jako náhradní trasa za východní část městského okruhu.

2. Auta brání tramvajím projet Štefánikovou ulicí

Ať je dopravní špička, nebo ne, stejně je ve Štefánikově ulici v Praze 5 slyšet cinkání tramvají - to když jejich řidiči dávají signál šoférům osobních aut, že jim stojí v cestě a zdržují je. Tramvaje se po metrech přibližují ke křižovatce s Kartouzskou ulicí a minuty zdržení naskakují. Podle Dopravního podniku jsou však i zdejší zpoždění výjimečná. Cestující mají jiné zkušenosti.

"Jezdím od Národního divadla na Anděl linkou číslo 9. Podle jízdního řádu trvá cesta osm minut. Ve skutečnosti jedu déle. Jen úsek dlouhý odhadem sto padesát metrů trvá tramvajím někdy i šest minut. To se mi pak cesta prodlouží téměř na dvojnásobek," napsal redakci MF DNES jeden z cestujících, Pavel Šimek.

Kde se zpožďuje MHD

Problém před křižovatkou Štefánikovy s Kartouzskou se však dosud na jednací stůl městských dopraváků nedostal. Na dotaz MF DNES, jak by se zdejší situace dala řešit, přišly různé odpovědi. "Pomohlo by tu omezení počtu aut nebo úprava semaforů v křižovatce s Kartouzskou," říká Drápal. Semafory tu totiž tramvaje nepreferují.

"Tomuto místu by pomohlo, kdyby se posunuly koleje v ulici tak, aby vedle nich zůstal pro auta plnohodnotný jízdní pruh. Ale to se musí prověřit a projednat s radnicí Prahy 5," říká technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

3. Jugoslávských partyzánů: pruh pro autobusy bude na jaře

Tramvajová zastávka Podbaba, ze které vozy vyjíždějí na Vítězné náměstí v Praze 6, bývá přeplněná lidmi. Místní si už zvykli, že cesta ke stanici metra Dejvická je krkolomná. Autobusem by se k ní kodrcali někdy i podstatně déle, než stanovuje jízdní řád, a tak raději sednou na tramvaj.

Doprava se tu zhoršila, když se před rokem a půl zúžila ulice Jugoslávských partyzánů u vjezdu na Vítězné náměstí ze dvou jízdních pruhů do jednoho. Obzvlášť problematické je zde cestování na podzim, kdy jezdí tisíce studentů na vysokou školu v Suchdole. Třeba loni v říjnu v této ulici postávaly vozy až osmnáct minut. Během roku je tu situace zlepší, podle Dopravního podniku tu autobusy nabírají zpoždění od dvou do pěti minut.

Dopravní organizace města a místní radnice se přou o nejlepší řešení. "Připravuje se tu vyhrazený pruh pro autobusy," říká Drápal. Jenže podobné výroky padly už mnohokrát. Podle Ropidu však pruh silničáři nakreslí už na jaře.