Právě teď je mimo provoz 21 z celkových 59 těchto tramvají. Čekají na opravu. Dopravní podnik však zatím hledá vhodnou technologii, kterou by závadu opravil. "Po ujetí zhruba 240 tisíc kilometrů se objevují potíže s převodovými skříněmi," řekla mluvčí podniku Monika Lojínová.
Odstavených 21 vozů tak nemusí být konečné číslo. "Bohužel v současné době nelze odhadnout, na kolika vozech se tato závada objeví. Přestože jsou po záruční lhůtě, pracujeme s dopravcem a výrobcem této součástky na odstranění vad," uvedl mluvčí výrobce tramvají, společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Závady na vozech po záruční lhůtě jsou také předmětem jednání mezi Dopravním podnikem a Škodou Transportation. Kdo zaplatí opravy vadných součástek na vozech 14T, zatím není jasné. Levná záležitost to však nebude. Předběžné odhady dopravce hovoří o částce téměř padesát milionů korun.
"Příčinu závady jsme zatím neidentifikovali. Aktuálně ale nemáme od jiných provozovatelů tramvají se stejnými převodovkami hlášeny problémy," řekl Michal Stuchlík z firmy Wikov, která součástku do tramvají dodává.
Podle mluvčí Škody Transportation mají stejný typ převodových skříní od stejného dodavatele také tramvaje v Brně a v Plzni, kde závady nezaznamenali. Její slova potvrdil MF DNES brněnský Dopravní podnik, kde jezdí tramvaje velmi podobné pražským 14T.
Poruchové jsou i nejnovější tramvaje 15T ForCity
Závady na nových pražských tramvajích už přitom připomínají nekonečný seriál. Vedle tramvají 14T totiž v současné době nejezdí ani 18 modernějších souprav ForCity – u některých se kvůli závadám čeká na reklamaci, jiné jsou po nehodě, další na pravidelné údržbě.
Tyto tramvaje se však mají po roce 2018 stát základem pro vozový park Dopravního podniku. Zatím jsou s nimi potíže. Třeba loni na podzim technici stáhli z provozu 22 vozů (více čtěte zde). U poloviny se totiž ukázalo, že je závada na kolech, a další odstavili preventivně.
Tím to však neskončilo - letos v březnu byly z provozu staženy další dvě desítky vozů, tentokrát kvůli opotřebení brzdových destiček. "U každého nového výrobku se mohou v průběhu vysoce zátěžového provozu občas objevit poruchy. Není to ale vada výrobku. Při zavádění nových tramvají (tak jako to bylo i u tramvají T3) je běžně poruchovost vyšší," hájí nové tramvaje Černá.