Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské vltavské náplavky budou sloužit procházkám a odpočinku

  18:03aktualizováno  18:03
Břehy Vltavy v Praze by se měly proměnit v pěší zóny a parky, které budou sloužit Pražanům i turistům k odpočinku a relaxaci. Najdou u nich zeleň, kavárny, stánky s občerstvením či půjčovny loděk. Do tří let by se náplavky měly stát atraktivní součástí města.

Náplavka na Masarykově nábřeží v Praze | foto: ČTK

Doposud byly pražské vltavské náplavky neprůchozí nebo zcela nepřístupné. Během posledních dvaceti let řešil magistrát toto téma mnohokrát. Teprve teď přichází s konkrétním plánem vypracovaným kanceláří Rössler Rybář architekti. Na jeho základě by do konce volebního období měly být břehy Vltavy upravené.

Pražské náplavky

A jaké změny náplavky čekají? Studie počítá například s novou lávkou na severním konci Dětského ostrova, která by vedla přes plavební komoru na Janáčkovo nábřeží.

"Lávka by byla otočná a při průjezdu lodí by se vychýlila ze své osy o 90 stupňů," popsal architekt Martin Rybář. Směrem k Vltavě by na břehu ostrova vznikla promenáda, která by nabídla procházejícím pohled na Nové Město.

Dalších změn by se měl dočkat i dnes nevyužívaný břeh Smetanova nábřeží mezi Národním divadlem a Novotného lávkou.

Zde architekti plánují rozšíření současné náplavky, která by připomínala park, a využití takzvaných čapadel, tedy zaklenutých prostor v nábřežních zdech. Ta v minulosti sloužila k uložení dřeva, které se po Vltavě plavilo. V těchto místech by byly půjčovny loděk či kavárny.

Jak se změní náplavky

Janáčkovo nábřeží - Dětský ostrov
- otočná lávka přes komoru, promenáda na břehu u Vltavy, plavební komora u Kampy

Smetanovo nábřeží - Karlovy lázně
- parková úprava, kavárny, půjčovna loděk, přístav pro diváky Národního divadla

Kosárkovo nábřeží - nábřeží Edvarda Beneše
- promenáda se stromy, park, přístav pro malé lodě, bezbariérový vstup, občerstvení

Návštěvníci náplavky by se pak mohli dívat na Pražský hrad a Karlův most, tedy jedno z nejúchvatnějších panoramat, od hladiny řeky. U Národního divadla by pak mohlo vzniknout přístaviště, sloužící například i divákům, kteří by přijížděli na představení do divadla po vodě.

"Na obou koncích této náplavky by bylo schodiště, které by chodcům umožnilo překonat současný výškový rozdíl," dodal architekt Rybář. Podobná promenáda má vzniknout i mezi Kosárkovým nábřežím za Úřadem vlády a Štefánikovým mostem u Letenského tunelu.

Současné přístaviště by mělo více sloužit pro osobní lodě. V těchto místech by měly být vysazeny vysoké stromy, aby zakryly současné nábřežní zdi.

S parkováním na nábřežích bude konec

Z náplavek by se podle architektů měly stát čistě pěší zóny. V současné době totiž stále po mnohých z nich jezdí auta a některá slouží dokonce i jako parkoviště.

Metropole na změny vltavského nábřeží pro letošní rok vyčlenila 25 milionů korun. "Když se podaří získat z rozpočtu stejnou částku i v následujících letech, mohla by být základní obnova náplavek dokončena do konce volebního období," řekl radní Radek Lohynský, který má na starosti pražskou infrastrukturu.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lachtan Mamut se loučí s návštěvníky. Čeká ho přesun do německé zoo.
Lachtan Mamut opouští Prahu, kvůli dospělosti míří do německé zoo

Lachtan Mamut z pražské zoo začal dospívat, a tak musí v nejbližších dnech zamířit do nové skupiny v jedné z německých zahrad. Proto se v ním v pondělí v Praze...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Nehoda popelářského auta v pražské Doupovské ulici. (26. prosince 2011)
V serpentinách na Kladensku se převrátilo popelářské auto, dva zranění

V serpentinách u obce Libušín na Kladensku sjelo popelářské auto ze silnice a převrátilo se na bok. Záchranáři na místě ošetřili dva muže.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.