Hasiči, policie i pracovníci Dopravního podniku u tragické nehody tramvají v

Hasiči, policie i pracovníci Dopravního podniku u tragické nehody tramvají v Praze na Plzeňské ulici | foto: Radek Cihla, MAFRA

Pražský Dopravní podnik špatně informuje o výlukách zaviněných nehodami

  • 6
Ve chvíli, kdy v pražské MHD dojde k nehodě, která zastaví provoz, zůstávají cestující většinou bezradní. Dopravní podnik totiž zatím příliš neumí v takové chvíli poskytnout lidem potřebné informace. Internetové stránky dlouho mlčí, číslo informační linky je neviditelné. Infopanelů je málo, navíc nejsou příliš pružné.

Jsou dny, kdy se na Dopravní podnik pořádně nalepí smůla. Zrovna středa byla taková: nadvakrát se zastavilo metro a odpoledne se ještě navrch srazily tramvaje na I. P. Pavlova (o nehodě čtěte zde).

Smůlu pak mají kvůli nečekaným výlukám i cestující. Zvlášť když čekají na zastávce deset, dvacet, třicet minut - a nic se nedozví. Ocitnou se v informační tmě.

"Je to k vzteku. Před dvěma týdny jsem hrozně dlouho čekala s dětmi na Plzeňské, když tam brzo ráno bouraly tramvaje," láteřila ve středu kolem půl páté odpoledne Klára Matoušková na zastávce U Kaštanu na Břevnově. Na obsypaném tramvajovém ostrůvku byly desítky rozlícených pasažérů. Nezbývalo jim nic jiného, než čekat.

"Volal jsem ženě, jestli se něco neobjevilo na webu Dopravního podniku, ale nic tam prý není," hlásil lidem s telefonem na uchu mladý muž s diplomatkou.

"Sypu si popel na hlavu, je to chyba a musíme systém vylepšit," přiznal ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Mluvčí dopravce Ilona Vysoudilová připomněla, že na webové stránky Dopravní podnik sice informace umisťuje, má to však jeden problém. "Výluka musí trvat hodinu a déle. Měli bychom ale reagovat rychleji," uznala Vysoudilová a slíbila, že se jejich web stane brzy pružnějším: "Ještě před půl rokem nebyl internet v mobilu běžný jako teď. Musíme se tomu přizpůsobit a dávat tam informace dřív."

Během pár dní by se tak snad přece jen mohla zvýšit informační hodnota stránek Dopravního podniku, které cestující najdou na adrese www.dpp.cz.

Číslo infolinky je na zastávkách skoro k nepřečtení

Prozatím se mohou lidé o aktuální situaci v pražské dopravě dozvědět na informační lince 296 19 18 17.

Samotné telefonní číslo dohledat je ale dost obtížné. Je sice vytištěno na všech jízdních řádech, bez lupy a znalosti, kde ho najít, je však téměř neviditelné. Obzvlášť když je označeno jen jako "informace o provozu PID". Na výlepech na zastávkách MHD se zase kontakt ztrácí v přehršli barevných letáků a reklam.

O něco lépe jsou na tom pasažéři, kteří marně vyhlížejí spoj na nově opravených nebo postavených tramvajových tratích. Třeba na zastávky v Plzeňské ulici, v Podbabě nebo na Podolském nábřeží nechal Dopravní podnik instalovat digitální informační panely.

"Pořád s nimi ještě nejsme úplně spokojení. Jsou drahé a zatím nejsou dost flexibilní," postěžoval si ředitel Martin Dvořák, který by rád vylepšené infopanely rozmístil po celé Praze. Jenže na takové technické detaily nejsou peníze, přednost má nákup nových tramvají a především oprava a budování nových tramvajových tratí.

S informováním by mohly pomoci mobilní telefony

Společnost Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí, nedávno spustila pilotní projekt aplikace pro mobily pid.dopmap. cz (podrobnosti najdete zde). "Ten lidem nabídne spojení z místa na místo a zároveň má k dispozici aktuální zprávy z dopravy. A tak na výluky včas upozorní," nabídl Dvořák cestujícím možné řešení.

Kdesi ve vzdálené budoucnosti leží ještě jeden projekt, totiž informování pomocí SMS zpráv. Až jednoho dne budou peníze, začne Dopravní podnik zasílat lidem poblíž havárií údaje o tom, které linky jsou momentálně mimo provoz.