Praha testuje nový elektrobus. Na baterie ujede denně až 260 kilometrů

  • 131
Pražané mohou od středy spatřit v ulicích metropole nový elektrobus, který testuje dopravní podnik. Do ostrého provozu s cestujícími by mohl vyjet v září. Projekt navazuje na dřívější testy menších elektrobusů.

Nový elektrobus SOR EBN 11 od společností SOR Libchavy a Cegelec je od středy testován zatím převážně v obratišti Želivského, kde kvůli tomu vyrostla speciální dobíjecí trolej.

„Tady bude elektrobus během provozních přestávek dobíjen pro zajištění potřebného denního dojezdu. Průběžné nabíjení bude probíhat pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované trolejbusové troleje,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Nabíjecí úsek bude napájen z přilehlé tramvajové sítě.

Zatímco standardní noční nabíjení jeho lithium-iontových baterií v garážích v Hostivaři zabere zhruba 5 až 7 hodin (během této doby bude prováděna také dílčí revize bateriových článků), díky rychlonabíjení z tramvajové sítě bude možné zcela vybité baterie během dne znovu nabít za hodinu.

Díky tomu tak bude standardní dojezd autobusu 120 až 150 kilometrů prodloužen na dopravním podnikem požadovaných minimálně 260 kilometrů. Životnost baterií je přitom šest let.

V první fázi se testy zaměřují právě na zkoušky nabíjecí infrastruktury. Testovací provoz je plánován od poloviny července, do pravidelného provozu s cestujícími by se měl autobus vydat v září.

„Dnes je již vcelku evidentní, že elektromobilita je budoucností dopravy a to i veřejné. Praha chce být moderní metropolí se špičkovou veřejnou dopravou, proto nesmíme zaspat. Elektrobusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí a věřím, že se v příštích letech stanou stabilní součástí pražské MHD. Samozřejmě je ale nutné otestovat i ekonomická a další hlediska, k čemuž poslouží i tento zkušební provoz,“ uvedl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Předchozí testy elektrobusů dopadly neslavně

Praha tak navazuje na předchozí testy elektrobusů. Na začátku minulého roku byl v ulicích metropole zkoušen elektrobus Siemens-Rampini zapůjčený z Vídně, vozidlo však ke konci testů zaskočily výrazné změny teplot (psali jsme zde).

Následný test elektrobusu SOR EBN 8 pak skončil kvůli malé dojezdové vzdálenosti. Na jedno nabití autobus ujel sotva 150 kilometrů, což pro celodenní provoz nestačilo (čtěte zde).

Prototyp nyní testovaného vozidla se poprvé představil loni na podzim na výstavě CzechBus. Bezemisní nízkopodlažní autobus je dlouhý 11 metrů, je vybavený elektrickým topením a dvěma klimatizačními jednotkami - pro řidiče i cestující. Motor vozu má výkon 120 kW a baterie 172 kWh.

Do autobusu se vejde celkem 93 cestujících (z toho je 29 míst k sezení). Tím je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost elektrobusu je 80 kilometrů v hodině.