Sídlo pražského magistrátu ve Škodově paláci na Jungmannově ulici

Sídlo pražského magistrátu ve Škodově paláci na Jungmannově ulici | foto: Viktor Chlad, MAFRA

Konec tísnění. Praha úředníkům pronajme kanceláře za 50 milionů ročně

  • 21
Řidičské průkazy a přestupky se v budoucnu zřejmě nebudou vyřizovat v budově Škodova paláce. Pražští úředníci se do něj už nevejdou, a tak si město za 50 milionů korun ročně pronajme nové kanceláře v budově Business Centre Vyšehrad, jež spadá pod Kongresové centrum.

Nový prostor má jen na nájmu stát skoro tři miliony měsíčně a dalších asi sedm set tisíc město zaplatí za energie, vodu a služby.

Podtrženo, sečteno: náklady magistrátu ročně vzrostou podle návrhu smlouvy, kterou má MF DNES k dispozici, o více než 42 milionů korun, tedy 51 milionů včetně DPH. To vše, pokud město plán schválí, až do roku 2025.

Kde všude sídlí úřad

  • Vyšehradská 2075

Odbor městského investora

  • Jungmannova 35

Například vedení magistrátu, daně a poplatky, řidičské průkazy, městská zeleň, odpady, odbor živnostenský a občanskosprávní, odbor stavební, památková péče

  • nám. Franze Kafky 1

 Evidence a správa majetku, odbor podnikatelských aktivit, bezpečnost a krizové řízení

  • Charvátova 145

Například zdravotnictví, sociální péče a prevence

  • Archivní 6

Archiv hl. m. Prahy

„To je znásilnění všech principů, vždyť neproběhla soutěž. Mohli udělat poptávkové řízení,“ zhrozil se zastupitel za ČSSD Petr Dolínek. Proto podle něj nelze odhadnout, zda si město kanceláře nepronajalo draho.

„Stávající prostory ve Škodově paláci využívané odborem dopravně-správních činností s ohledem na množství vyřizované agendy neumožňují odbavovat veřejnost komfortně,“ vysvětluje nutnost stěhování mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Opozice: Úředníků přibývá

Denně vyřizují žádosti dvou a půl tisíce lidí - časté jsou třeba výměny řidičáků. Právě dopravní agenda se má na podzim na Vyšehrad přesunout. Její místo ve Škodově paláci zabere odbor městského investora a institut plánování zase získá jeho místo v areálu Emauzy.

„Hlavním cílem je zkrácení čekací doby při vyřizování dokladů řidičů a posílení počtu zaměstnanců dopravních přestupků,“ řekla Hrubá. Magistrát upozorňuje, že město je akcionářem Kongresového centra a bude mít výnosy z pronájmu. Většinovým vlastníkem je stát, Praha má 30 procent akcií.

„Počet úředníků narostl od roku 2012 zhruba o třetinu. My jsme se naopak snažili jejich počet snižovat,“ zdůraznil exprimátor Bohuslav Svoboda.

Zastupitelka Alexandra Udženija (ODS) dodala, že jí nejvíc vadí, že se sníží komfort pro Pražany - už nenajdou agendy, které nejčastěji potřebují, pod jednou střechou ve Škodově paláci.

Město samo v důvodové zprávě pro radní navíc připouští, že cena je vyšší, než je běžné.

Generální ředitel Kongresového centra Michal Kárník říká, že nájem pomůže pokrýt investice. „S městem máme dohodu, že do prostor dáme 30 milionů, a tyto peníze chceme zpět. Přidáváme je do nájmu, a proto je ta cena malinko vyšší,“ uvedl.

Jeden z developerů zařadil výši nájmu „do říše snů“, protože třeba v komplexu Quadrio na Národní třídě mají být podle něj kanceláře lacinější. „V centru je spousta prázdných kanceláří. V tendru bychom uměli nabídnout nižší cenu,“ uvedl mluvčí Czech Property Investments Jan Burian.

Jiní developeři byli skeptičtější. Cena 441 korun za metr čtvereční, kterou město vyjednalo, je podle nich normální, pohybuje se v dražší půlce toho, co je běžné. Například na Perštýně lze sehnat kancelář za 230 korun za metr.

Jak anonymně prozradila zaměstnankyně Kongresového centra, původní dlouholetý nájemník v asi třináct let starém centru Vyšehrad platil za metr přibližně 370 korun měsíčně, což je o 70 korun méně, než je v návrhu pro Prahu.