Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský magistrát chce ušetřit, autobusy by mohl přenechat soukromníkům

  14:06aktualizováno  14:06
Tramvaje a metro by zůstaly Dopravnímu podniku a o autobusy by zápasili soukromníci. Taková je myšlenka, o které se budou bavit magistrátní politici. Důvodem je snaha ušetřit, na druhou stranu se rizika spojená se soukromníky mohou dotknout i cestujících.
Pražský magistrát se zabývá myšlenkou, že by autobusové linky místo Dopravního podniku provozovali soukromí dopravci. (Ilustrační snímek)

Pražský magistrát se zabývá myšlenkou, že by autobusové linky místo Dopravního podniku provozovali soukromí dopravci. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nápad vychází z analýzy, kterou si nechal zpracovat primátor Bohuslav Svoboda a měla hodnotit zářijové škrtání spojů v MHD. Ta také vyhodnotila, že by Dopravní podnik, potažmo město, mohl ušetřit, kdyby autobusové linky provozovaly levnější soukromé společnosti.

Přínos pro cestující je ale sporný. Žádný potenciální soukromý dopravce nyní například nemá tak veliké zálohy autobusů jako Dopravní podnik, pro který není problém pokrýt nečekaný výpadek na linkách.

To může nastat v momentě, kdy se stane nehoda tramvají a trať je neprůjezdná, nebo při výlukách. V tu chvíli může frekventované trasy pokrýt náhradní autobusová doprava.

Vedení radnice se bojí nekalostí při výběru dopravců

"Je to zásadní otázka, kterou se bude muset zabývat koalice. Já principiálně nejsem proti. Ovšem nedomnívám se, že jsme schopni autobusy outsourcovat (zajišťovat část provozu organizace jinou organizací, pozn. red.) do roku 2014 a že je v Česku podobný krok realizovatelný bez pochybností a možných problémů spojených s ovlivňováním operace," říká primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Autobusy DPP doprava v číslech

řidiči autobusů...........2 292
řidiči brigádníci.............290
počet autobusů.........1 283
z toho kloubových........424
standardních................831
malé autobusy................28

(zdroj: DPP)

Jeho náměstek Tomáš Hudeček (TOP 09) je toho názoru, že pochybnostem zabrání konkurence mezi dopravci.

"Soukromý vlastník hospodaří lépe a s menšími náklady než město či stát. Ale hrozí, že se na takový subjekt nalepí pijavice, které budou městský rozpočet vysávat. Proto je potřeba umožnit vstup konkurence, která bude tlačit na ceny, efektivitu, z toho vyjde jako vítěz cestující," podporuje outsourcing autobusů Hudeček.

Šéf Dopravního podniku: Posudek nemá správná čísla

Analýza ČVUT a Boston Venture Central Europe uvádějí, že by se teoreticky dala ušetřit až miliarda ročně, kdyby došlo ke kompletnímu outsourcingu autobusové dopravy.

Tedy za předpokladu, že dopravci udrží současné ceny za kilometr. Podle analýzy si DP účtuje 63 korun za kloubový autobus a soukromí dopravci v průměru 41 korun.

"Byl jsem toho názoru, že bychom autobusy outsourcovat mohli, za předpokladu, že nebudeme mít fixní náklady, tedy třeba i garáže," říká šéf Dopravního podniku Vladimír Lich. Jenže teď už si není jistý, že by se ušetřila miliarda. "Začali jsme se tím zabývat, ale je zapotřebí hlubší analýza. Posudek změn nemá správná čísla. Udávají čísla i přes 60 korun za kilometr, DP jezdí kolem 50 korun," tvrdí Lich.

Odbory jsou rozhodně proti

Na miliardovou úsporu předáním autobusových linek soukromníkům se dívá velmi skepticky i odborník na integrovanou dopravu Vladimír Návrat. "Ušetřit takto miliardu bych bez podrobných podkladů považoval skoro za nemožné. Kdyby to šlo, tak už by to asi někdo udělal," říká.

Navíc se podle něj cena ostatních dopravců zvýší, budou-li jezdit po metropoli. "Praha už něco podobného dělá. Necelých 20 procent linek dává "venkovským" dopravcům. Jejich ceny mohou být nižší, protože jezdí většinu trasy mimo Prahu, kde je doprava jednodušší, není tam tak velký provoz. V Praze jim náklady jednoznačně stoupnou," upozorňuje Návrat.

Nápad navíc nejspíš narazí u odborů, které jsou v Dopravním podniku velmi silné. DP zaměstnává téměř 11 tisíc lidí a jen řidičů autobusů má přes dva tisíce.

"Rozhodně jsem proti takovému kroku. Podnik zabezpečuje komfortní přepravu a je připraven odjet tolik cest, kolik se zaváže, bez problému," říká prezident Federace profesních odborů DP Jiří Obitko.

Byli byste pro, aby autobusové linky v Praze místo Dopravního podniku provozovali soukromí dopravci?

celkem hlasů: 2213

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 19. srpna 2012. Anketa je uzavřena.

Ne 1781
Ano 329
Nemám jasný názor 103




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hořící kamion na dálnici D1 zachytil čtenář iDNES.cz a posluchač Rádia Impuls...
VIDEO: Ve zúžení na D1 shořel kamion, hasiči půl dne uklízeli melouny

Dálnici D1 v místě omezení na 36. kilometru ve směru na Prahu uzavřel ráno požár kamionu. Z vozu převážejícího melouny se vysypal náklad a vytekla nafta....  celý článek

Nádražní budova koněspřežky z roku 1830. Lesní správa Lány budovu nechala...
Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.