Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský primátor má dvě služební auta. Šetřím tím peníze města, říká

  19:40aktualizováno  19:40
Kromě auta s řidičem má pražský primátor Tomáš Hudeček od magistrátu k dispozici ještě jedno služební vozidlo. Může ho používat k soukromým účelům a o víkendech. Tento komfort má navíc svůj důvod: město tak prý ušetří, protože s ním nejezdí řidič.

Pražský primátor Tomáš Hudeček. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Co se počtu služebních aut týče, je na tom pražský primátor lépe než ministr. Vášnivý cyklista Hudeček (TOP 09) má superb s řidičem, a ještě si pronajímá od magistrátu služební octavii, kterou používá i k soukromým účelům.

Jak je to jinde

Ostrava – primátor využívá služební vůz pouze pro služební účely. Soukromě ho nevyužívá.

Jablonec nad Nisou – primátor má jen služební vůz bez řidiče. Když ho využije k soukromé cestě, zaplatí podle toho, kolik auto aktuálně spotřebovalo paliva, a amortizaci.

Liberec – nejvíce se pražskému modelu blíží Liberecký kraj. Tady mají podle hejtmana Martina Půty tři auta s řidičem. Tato auta střídavě využívá vedení úřadu i zaměstnanci. Náměstci včetně hejtmana pak mají každý své služební auto bez řidiče.

To ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) má, jak informovalo jeho tiskové oddělení, jen auto s řidičem, a pouze, když se třeba rozbije, může využít náhradní vůz.

"Šetřím tím Praze peníze, protože méně používám auto s řidičem," vysvětluje Hudeček.

Bém dvě auta neměl

Dvě auta, jedno s řidičem a druhé bez, neměli k dispozici ani Hudečkovi předchůdci ve funkci, Pavel Bém či Bohuslav Svoboda.

"Nikoliv," napsal stručně Bém na otázku, zda měl vedle auta s řidičem ještě jeden služební vůz. Bývalý primátor Svoboda reagoval v podstatě stejně.

Tomáš Hudeček má přitom velice výhodné podmínky. Magistrát mu užití octavie každý měsíc připočítává k platu jako příjem navíc - "za výkon funkce uvolněného zastupitele".

To má praktický dopad, protože pak má primátor papírově vyšší plat a každý měsíc z něj odvádí o asi 1 200 korun vyšší daň. Tento systém je u služebních vozidel běžný v soukromé sféře i třeba na různých státních úřadech.

"Za auto platím daň a kromě toho hradím magistrátu i za spotřebované palivo na soukromých cestách a také opotřebení vozidla," upozornil Hudeček. Komerční půjčovny chtějí za stejně starou octavii měsíčně asi deset až sedmnáct tisíc korun. Benzin platí řidič většinou navrch.

Hudeček: Dříve objeli v autě s řidičem celou republiku

Model dvou služebních aut zavedl Hudeček, když byl v roli prvního náměstka. Aby ušetřil.

"Kdybych to auto neměl, vozil by mě všude řidič, který u náměstků a primátora nerozlišuje mezi soukromou a služební jízdou. Oni si dříve sedli do auta a objeli třeba celou republiku a nikomu to nevadilo. To já nedělám," poukazuje na to, že někteří jeho předchůdci v roli radních využívali své výhody zdarma, ale ještě u toho měli řidiče.

Za práci přesčas by řidič dostal zaplaceno extra. Přes týden je podle Hudečka služební octavia v magistrátní garáži a mohou ji používat úředníci, když někam potřebují jet.

"Je to referenční vozidlo, to znamená, že ho používají i zaměstnanci úřadu. Primátor ho využívá o víkendech," podpořil Hudečka ředitel jeho kanceláře Ondřej Boháč.

Původně měl magistrát pět aut s modrým majáčkem, která řídili strážníci, a auto tak mělo na silnicích přednost. Dnes mají podle Hudečka jen jeden takový vůz.

Primátor Prahy možná šetří na platu řidiče. Ale na druhou stranu má k dispozici dvě vozidla. Přičemž například octavia má hodnotu 468 tisíc korun, a i to jsou náklady magistrátu.

Jen loni v říjnu najezdil Hudeček autem soukromě přes 1 800 kilometrů za měsíc. Magistrát mu za to vyúčtoval pohonné hmoty v ceně 3 067 korun. V prosinci to bylo podle dokladů, jež má MF DNES k dispozici, soukromě přes 400 kilometrů.

Například radní Aleksandra Udženija (ODS) najezdila ve služebním autě měsíčně zhruba 1 500 kilometrů, z toho soukromě kolem stovky kilometrů.

"Za to jsem platila měsíčně zhruba tři až čtyři tisíce. Většinou jezdil řidič pro dceru do školy, kterou jsem nestíhala vyzvedávat," uvedla Udženija. Podle smlouvy, kterou má MF DNES stejně jako ostatní dokumenty k dispozici, platila jako za levné taxi - nástup 40 korun a jeden ujetý kilometr 21 korun.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.