Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zrovnoprávníme cyklisty, shodli se kandidáti na primátora v debatě MF DNES

  17:55aktualizováno  19:55
Uchazeči o post pražského primátora by se ve funkci snažili zrovnoprávnit různé druhy dopravy a zlepšit podmínky cyklistů. Osm lídrů kandidátek se na tom shodlo v pondělní debatě pořádané MF DNES. Současný primátor Tomáš Hudeček i ten bývalý Bohuslav Svoboda by prý z funkce v případě žaloby v kauze Opencard rozhodně neodstoupili.

Kandidáti v úvodu odpovídali na otázku, proč by měli být v čele Prahy právě oni. Současný primátor Tomáš Hudeček odkazoval na své dosavadní působení ve funkci. „Odstřihli jsme Prahu od kmotrů. Chci v těchto věcech pokračovat dál. Také jsem jeden z těch, kteří si myslí, že se nemáme omlouvat komunistům, estébákům a kmotrům,“ řekl Hudeček.

Účastníci diskuse

  • Tomáš Hudeček (TOP 09)
  • Adriana Krnáčová (ANO) 
  • Miloslav Ludvík (ČSSD)
  • Jakub Michálek (Piráti)
  • Jiří Payne (Strana svobodných občanů)
  • Marta Semelová (KSČM)
  • Bohuslav Svoboda (ODS)
  • Petr Štěpánek (Trojkoalice)

Adriana Krnáčová z hnutí ANO prý chce, aby byla Praha vitálním městem, ve kterém se dobře žije a pracuje. „Primárně chceme řešit dopravu, parkování a kriminalitu,“ odpověděla politička.

Nejmladší z kandidátů Jakub Michálek z Pirátské strany, zdůraznil, že Piráti nejsou jen stranou pro mladé. „Chceme, aby byla Praha byla přístupná všem, bez rozdílu věku. Chtěli bychom podpořit i alternativní způsoby péče o seniory,“ prohlásil.

Bohuslav Svoboda si je prý jistý jednotou pražské ODS. „Mám za sebou tým, na který se mohu spolehnout,“ řekl bývalý primátor a dále uvedl, že jeho prioritou jsou otázky dopravy v Praze.

Všichni kandidáti se víceméně shodli na tom, že v rámci dopravy v Praze je třeba vytvořit rovnocenný vztah mezi řidiči, chodci a cyklisty. Hudeček slíbil bezbariérovou MHD do roku 2025.

Fotogalerie

Marta Semelová (KSČM) podotkla, že je třeba zrovnoprávnit různé druhy dopravy. „Ať již je autobusová, automobilová, nebo na kole. Je ale třeba myslet také na to, aby cyklisté mohli jezdit bezpečně. Ne tak, že se namaluje čára na silnice a řekne se, že to je cyklistická stezka,“ uvedla Semelová.

Krnáčová jízdu na kole ve městě považuje za nebezpečnou, prý preferuje pěší chůzi. „Chůze je přirozenějším pohybem než ježdění na kole nebo v autě,“ dodala. Jiří Payne ze Strany svobodných občanů si na toto téma posteskl, že cyklisté často nerespektují dopravní předpisy.

Do debaty, kterou pořádaly deníky MF DNES a Metro, iDNES.cz a týdeník 5plus2, se zapojili také odborníci a osobnosti z kulturní scény: rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima, ředitelka Muzea hlavního města Prahy Zuzana Strnadová a ředitel Dopravní akademie Robert Kotál.

Zimu zajímalo, v čem a jak by jednotliví kandidáti pomohli vysokým školám. Podle kandidáta Trojkoalice Petra Štěpánka je třeba řešit roztříštěný pozemkový fond pražských univerzit. „Jednotlivé univerzity by mohly dostat jednotlivé budovy do výhodnějších lokalit, tak aby studenti neztráceli čas přejížděním třeba z kolejí z Jižního města,“ řekl Štěpánek.

Anketa

Který z kandidátů na pražského primátora vás přii diskusi nejvíce oslovil? Hlasujte v anketě iDNES.cz.

Sál městské knihovny se zaplnil celý, diváci zabrali všechna místa a ti co se nevešli, postávali na schodech. Živo zde bylo již před začátkem debaty. „A vy jste kdo?“ zavtipkoval Štěpánek, když se setkal s Paynem.

I v obecenstvu bylo rušno. Když šéfredaktor MF DNES Jaroslav Plesl, který debatu moderoval společně s vedoucí pražské a středočeské redakce MF DNES Ivanou Faryovou, vítal osmičku kandidátů, sál hučel, až museli některé diváky napomenout pořadatelé.

Kvůli Opencard bych neodstoupil, řekl Hudeček

Na Hudečka zamířila i otázka, zda by zůstal ve funkci primátora i v případě, že by byl obžalován v kauze Opencard. „Těším se, že se na to soud podívá zdravým rozumem,“ odpověděl s tím, že i k případnému soudu by chodil jako primátor a odstoupení by nezvažoval.

Čtěte v pražské MF DNES: V úterý najdete reportáž z debaty i z jejího zákulisí, ve středu analýzy diskuse, ohlasy a názory expertů i diváků.

Tatáž otázka mířila na Svobodu od jedné z divaček. „Já už obviněn jsem. Věřím tomu, že takový nesmysl, jako je toto obvinění, může způsobit jenom starosti státní zástupkyni, která ho podává, ne mně. Proto si toho v tuto chvíli nevšímám,“ odpověděl bývalý primátor.

Blanka byla předmětem i dalších otázek. Na dotaz, kdy se tunel otevře, Hudeček řekl, že stavba je v této chvíli prakticky dokončena. Bylo by ale riziko ji nyní spustit. Společnost ČKD Praha DIZ, která má na starosti technologickou část, si prý není jistá, zda by v případě nehody v tunelu fungovala všechna bezpečnostní opatření na sto procent. Podle Hudečka by se mohl tunel otevřít na přelomu ledna a února.

Michálek je „divnej“, Payne počítá ze spaní

„Jsem dost divnej. Mám hodně atributů divnosti. Mám deficity v sociální inteligenci, rád si počítám příklady,“ vtipkoval pirát Michálek na dotaz moderátorů. „Já někdy ze spaní počítám integrály,“ přidal se Payne a pobavil tím obecenstvo.

Štěpánek zavzpomínal na dobu, kdy byl primátorem Pavel Bém a on sám byl členem rady města. „Pro Opencard jsem nehlasoval. Naopak jsem radu kvůli těmto věcem opustil a přešel do opozice,“ připomenul.

Jsou komunisté zodpovědní na současný marasmus české společnosti? Tak zněla otázka třiasedmdesátiletého diváka na Martu Semelovou. „Dřív měl každý práci, dnes je 700 tisíc lidí bez práce. Dřív měl každý střechu nad hlavou, teď je sousta bezdomovců. Dřív byly sociální jistoty. Komunisté nejsou ti, kteří tuto zemi rozkradli,“ odpověděla Semelová.

„Dneska už snad komunisté můžou úplně za všechno,“ dodala ironicky komunistická politička a sklidila potlesk a smích.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.