Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražští radní schválili stavbu metra D, zatím spojí Pankrác s Písnicí

  13:48aktualizováno  13:48
První úsek nové trasy pražského metra D povede z Pankráce do Písnice. Na kolik korun stavba nakonec město přijde, není zatím jasné. Ve hře je totiž stále několik variant. Výstavbu v úterý schválili radní hlavního města.

Takto mělo podle smělých plánů vypadat nové depo metra Písnice s autobusovým terminálem a obřím parkovištěm. Zatím se zdá, že se bude víc šetřit. | foto: Metroprojekt a.s.

"Ano, prošlo to," potvrdila iDNES.cz rozhodnutí pražských radních mluvčí magistrátu Tereza Králová. Výsledek hlasování desetičlenné rady však nesdělila.

Radní zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů.

Křišťálová lupa

"Rada hlavního města Prahy schvaluje záměr výstavby trasy metra I.D," píše se v dokumentu, který schválili radní. Kdy metro začne jezdit, zatím není jasné. Pokud by ale Praha získala příští rok příslib peněz z EU, mohlo by to být do roku 2022.

Nová trasa má měřit přes deset kilometrů a obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice. Odlehčit by měla trase C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.

Na Pankráci se má odbočovat, ne přestupovat

Úsek metra D začne ve stanici Pankrác odbočkou trasy C. Původně se uvažovalo o přestupní stanici, tato varianta by ale výstavbu prodražila o několik miliard. Ve stanici Pankrác se budou střídat vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy.

Varianty metra D

Stavbu úseku D posvětil dopravní výbor zastupitelstva v září 2012. Přitom o rok dříve představili projektanti městu úsporu 
2 miliardy z původních 35 miliard. Zachovali moderní vlaky bez řidičů i zábrany na nástupištích a zaměřili se na škrty v jednotlivých stanicích. Ustoupili tak třeba od výstavby garáží, jinde zmenšili vestibul.
Ani to nestačilo. Z další varianty proto zmizelo moderní vybavení, moderní vlaky a pro úsek Pankrác až Depo Písnice se už nepočítalo s nákladným depem. Ale ani snížení nákladů na 29 miliard nestačilo.

Nejlevnější varianta, na kterou se projektantům podařilo dostat, představuje 24,69 miliardy korun.

Výhodou této varianty podle dokumentu je, že lze využít nynějšího vozového parku metra, stejně tak bude možné využít technické a technologické zázemí metra a systém oprav a údržby.

Rovněž nebude nutné ihned stavět nové depo v Písnici, protože vozy budou najíždět z trasy C. Roční provozní náklady by byly podle odhadu 337 milionů korun.

Praha chce stavbu přihlásit do operačního programu na roky 2014 až 2020. Město na přípravu trasy vydalo k 31. srpnu celkem 513 milionů korun, pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.

Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení. O něm nyní rozhoduje radnice Prahy 4. Loni na začátku listopadu pak získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů by výstavba mohla začít v roce 2015.

Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola. To by mělo být hotové v roce 2014.

Podívejte se na dokument, který představuje plánovanou trasu D:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.