Na boj se zimou se chystají Pražští silničáři až 123 sypačů a dopravní podnik se vybavil speciální tramvají s radlicí (11.11.2016) | foto: Michal Šula, MAFRA

Praha je na zimu připravena, má přes sto sypačů a tramvaj s radlicí

  • 32
Zatímco minulý rok vyráželi silničáři do ulic až 31. prosince, letos se zima přihlásila o měsíc a půl dříve. Na boj se zimou chystají pražští silničáři až 123 sypačů. Dopravní podnik se zase vybavil speciální tramvají s radlicí, která bude v případě kalamity prohrnovat koleje.

Letos svatý Martin dorazil na bílém koni do metropole o den dříve, než praví pranostika. Ve čtvrtek v půl páté ráno proto vyjely do pražských ulic první sypací vozy. Do radlice jednoho z nich bohužel v Břevnově naboural autobus.

Sníh a mráz v číslech

  • Praha vynaloží na zimní údržbu každý rok 600 milionů korun.
  • Silničáři během ní spotřebují 8 až 24 tisíc tun soli.
  • V garážích je připraveno 123 posypových vozů.
  • O údržbu chodníků se stará 860 zaměstnanců Pražských služeb.
  • Zimní údržba začíná každoročně 1. listopadu a končí 31. března.

S lehkým popraškem sněhu se však zbývající sypače rychle vypořádaly a brzy se zase vrátily do garáží. Jedno je jasné: zima letos začala mnohem dříve než loni.

Vloni totiž silničáři k zasněženým silnicím koncem roku málem ani nevyjeli. „Byla to velmi teplá zima. První výjezd jsme měli až 31. prosince půl hodiny před půlnocí,“ říká Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací (TSK).

„Nejdříve sypeme páteřní ulice“

Silničáři jsou prý letos nachystáni i na mnohem chladnější počasí. Na výjezd do terénu je připraveno 123 sypacích vozů a společnosti Pražské služby (PSAS), které zimní údržbu pro TSK zajišťuje, leží na skladě přibližně 11 tisíc tun soli. Další desítky tun je prý možné okamžitě doobjednat.

Pokud se však bude opakovat situace z loňska, o mnoho více jí zřejmě třeba nebude. Minulou zimu totiž silničáři na pražské cesty vysypali „pouze“ patnáct tisíc tun soli a solanky. TSK má na starosti správu 2 293 z celkového počtu
3 963 kilometrů pražských silnic, které se dělí podle důležitosti do tří kategorií. Podle tohoto pořadí se také uklízejí.

Silnice první kategorie, kam patří například celý Pražský okruh a další významné komunikace, musí být uklizeny nejdéle do čtyř hodin. Z menších ulic druhé kategorie, ve kterých například stále jezdí MHD, musí silničáři sníh sklidit do 12 hodin. Na silnice třetí kategorie pak mají 48 hodin, ale až po odklizení důležitějších úseků. Při sněhové kalamitě se tak může snadno stát, že se k úklidu nejméně významných silnic vůbec nedostanou.

O tom, kdy vozy do ulic vyjedou, rozhodují dispečeři TSK na základě informací z 24 čidel rozmístěných po celé Praze a hlášení z Českého hydrometeorologického ústavu.

Připraveny jsou i tisíce tun štěrku a písku na pražské chodníky. Město totiž nechává solit pouze silnice. aby sůl nejen neničila obuv Pražanů a návštěvníků, ale nepůsobila problémy i domácím mazlíčkům či městské zeleni.

Na druhou stranu štěrk a písek sníh nerozpouští, pouze zdrsňují posypaný povrch a nová pokrývka je rychle překryje. Chodníky pak v případě nečasu vyrazí do ulic udržovat asi 860 zaměstnanců PSAS. Mimo to se o jejich údržbu budou starat i jednotlivé městské části. Magistrát zvažuje také omezení solení silnic, protože určité škody napáchá i následný oplach ulic.

„Ochrana vegetace je důležitá. Uvidíme, jaké budou naše možnosti, ale prioritou zůstanou sjízdné komunikace. Hlavní je totiž zdraví lidí a to, aby se v pořádku dostali do škol a do práce,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

TSK také spravuje 800 hektarů pražských náměstí, chodníků a dalších volných ploch. Během zimy městská firma objednává úklid jen asi třetiny z nich, především u škol, nemocnic a úřadů. Údržba všech by totiž stála příliš mnoho peněz. Praha přitom za zimní úklid chodníků a silnic utratí každý rok 600 milionů korun a stejný rozpočet je připraven i na letošek.

„Kdyby se měly sypat všechny chodníky, vyšlo by to za zimu asi na miliardu korun,“ vysvětluje Lišková.

Na sedmi místech metropole je také nainstalován automatický postřikový systém. Zpravidla se používá u přemostění, kde je riziko námrazy největší. Vybudování však vyjde na desítky milionů korun. Zatím funguje například na Vysočanské estakádě či na křižovatce u Bulhara.

Namazané troleje nezmrznou

Na zimu se připravuje i dopravní podnik, který přichází s řadou vylepšení po zkušenostech z prosince 2014, kdy pražské tramvaje téměř dva dny nevyjely kvůli zamrzlým trolejím. Bylo to vůbec poprvé, co v depech zůstaly kvůli počasí.

Společnost zakoupila kolejový pluh určený do největších závějí. V každé z osmi pražských vozoven je také připravena speciální souprava vybavená menšími pluhy a noži, které odřežou z trolejí námrazu. Tyto tramvaje také při průjezdu nanášejí na troleje glycerin, který při ředění vodou snižuje bod tuhnutí až na -30 °C, a zabraňuje tak jejich opětovnému zamrzání. Kolaps MHD by se tak neměl opakovat.