Opencard, na nichž je vytištěna platnost do konce dubna 2015 nebo do jakéhokoli pozdějšího data, již nepůjde prodlužovat, jak iDNES.cz informoval již ve středu (více o problému čtěte zde).
To ale nemusí být jediná potíž, kterou budou mít její majitelé. Někteří lidé s ročním kuponem a kartou, jež expiruje v dubnu nebo později, s jistotou přijdou o peníze. Pokud jim karta přestane platit dříve než nahraný kupon, budou si muset předplacené jízdné převést na novou kartu - její vystavení stojí 100 korun, nebo na papírový kupon. A to je ještě komplikovanější a dražší.
„Kupon na papírovou průkazku přenositelný není, už je to nějak zaúčtované, jsou to dva oddělené systémy. Kupon lze přenést pouze na novou kartu, to zcela určitě platí i pro platné zakoupené aplikace, například ty pro seniory,“ řekl iDNES.cz mluvčí společnosti Operátor Opencard Pavel Stöckl.
Jak se počítá dotaceCenu měsíčního nezlevněného kuponu, tedy 550 korun, vynásobil dopravní podnik počtem měsíců v roce, tedy dvanácti. Od této částky pak odečetl cenu zvýhodněného ročního kuponu. (12 x 550) - 4 750 = 1 850 Kč Cenu měsíčního nezlevněného kuponu, tedy 550 korun, vynásobil dopravní podnik počtem měsíců ve čtvrtletí, tedy třemi. Od této částky pak odečetl cenu zvýhodněného čtvrtletního kuponu. (3 x 550) - 1 480 = 170 Kč |
Jedinou cestou, jak přejít se zakoupeným jízdným z Opencard k papírové tramvajence, je krkolomný postup, kdy dopravní podnik nejprve cestujícímu vrátí peníze za zbývající jízdné na kartě a on si obratem koupí papírový kupon.
Jenže v tom je háček - dopravní podnik nevrátí například polovinu ceny ročního kuponu, pokud mu zbývá ještě půl roku platnosti, ale o mnoho méně. Operuje tím, že od peněz za neprojeté dny je potřeba odečíst částku, která činí roční kupon výhodnější oproti 12 nezlevněným měsíčním kuponům.
Podnik tuto částku nazývá dotací. V případě ročního kuponu jde o 1 850 korun.
V případě, že kuponu zbývá platnost ještě 200 dní, dostane tak člověk zpět pouze 752 korun. Pokud by roční kupon platil ještě 143 dní, tedy necelých pět měsíců, bude to korun jen deset.
Kolik dostanete za neprojetou tramvajenkuPro daný kupon se vypočte „dotace dopravy“ a ta se odečte od vrácené částky za neprojeté dny.
Dopravní podnik si navíc strhne 60 korun manipulační poplatek za převedení již dříve koupeného kuponu. |
Stejná pravidla platí i u ostatních časových kuponů na delší období.
Kromě „dotace“ si dopravní podnik strhne 60 korun manipulační poplatek, další dvacetikorunu stojí papírová tramvajenka, dalších dvacet korun obal na ni.
I s převodem jízdného z prošlé Opencard na novou by mohly být potíže, pokud budou lidé otálet. „Pokud cestující požádá o novou kartu až po expiraci původní, může dojít k problémům s přehráním původního kuponu na novou kartu a cestující může o kupon přijít. Proto doporučujeme cestujícím, aby si požádali o novou kartu ještě před koncem platnosti původní,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
Platnost Opencard se několikrát prodlužovala
Opencard byly od počátku vydávané s vytištěnou platností na čtyři roky. Později pražská rada rozhodla, že umožní jejich prodloužení o dva roky. Karty s natištěnou platností do července 2013 se daly prodloužit dvakrát. Karty končící v době mezi srpnem 2013 a březnem 2015 si majitelé mohli prodloužit jednou. Karty s vyznačenou platností duben 2015 a dále už prodloužit nelze.
Podle mluvčího společnosti Operátor Opencard je stopka pro prodlužování platnosti opatřením k tomu, aby Praha nebyla závislá jen na Opencard. „Opencard funguje, ale je otázka, jak se podaří uzavřít jednání s eMoney Services a jak bude vybráno případné nové řešení,“ dodal.
„Prodlužování platnosti byla nesystémová improvizace, způsobila potíže do budoucna. Nynější opatření z našeho pohledu mají vše vrátit do souladu s podmínkami. Je to přehlednější, když karty končí datem, které je na nich uvedeno,“ doplnil Stöckl.