Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Přechody přes „dálnice“ děsí chodce i řidiče. Hned tak se nezmění

  7:00aktualizováno  7:00
O přechodu přes strakonickou výpadovku na Zbraslavi se mluví jako o jednom z nejnebezpečnějších v Praze. Bez semaforů přetíná pět proudů silnice mezi táhlou zatáčkou a vjezdem na benzinku. Nařízenou padesátku dost řidičů nedodržuje - před chvílí ještě jeli po dálnici a pod kopcem už vidí Prahu.

„Přecházíme tu každý den s dcerou do školky, máme i sousedy, kteří nenechají děti přejít samotné. Řidiči nás totiž ‚nevidí‘. Tak jsme drzejší, do silnice prostě vejdeme, jinak bychom asi nepřešli,“ popsala iDNES.cz zdejší obyvatelka Markéta Přikrylová. Zmiňuje případ své vrstevnice, kterou na přechodu srazilo auto a dnes je na vozíčku.

Před přechodem je sice značka, která nařizuje zpomalit na 50 kilometrů v hodině, ta je ale spolu se světelnou návěstí upozorňující na zebru jejím jediným zabezpečením. Semafory tu chybí. Obyvatele z okolí to trápí, jejich hlas ale není dostatečně silný, protože výpadovka odřezává od obce jen několik domů. Cestu si tudy zkracují i někteří lidé ze sousedních Lipenců.

„Nepamatuji se, že bych tam v poslední době viděl někoho přecházet. Ale sám bych po přechodu jít nechtěl. Je to čtyřproudovka a někteří řidiči nedodržují padesátku. Navíc přímo u přechodu je sjezd k benzinové pumpě, což ho dělá ještě nebezpečnějším,“ domnívá se řidič Petr Jelen, který místem projíždí každý den.

Proměna rychlostních silnic na dálnice

Ředitelství silnic a dálnic změnilo k 1. lednu status téměř všech rychlostních silnic na dálnice. Zdůvodnilo to například tím, že dálnice a rychlostní komunikace měly stejný účel a platila na nich stejná pravidla provozu. Nové pojetí podle ŘSD přinese jednodušší značení a větší komfort pro řidiče.

Přechod jen tak nezmizí. „Jeho zrušení by vedlo k významnému zhoršení pěší přístupnosti lokality Baně,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Vít Hofman.

O vybudování nadchodu se přitom diskutuje již několik let. „Zatím je námi zpracována, respektive ještě se upravuje jakási úvodní studie modernizace celého úseku od Pražského okruhu po Řitku. V ní je samozřejmě zahrnuto odstranění přechodu a nahrazení lávkou,“ sdělil říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Poté, co Ředitelství silnic a dálnic od ledna změnilo status rychlostních komunikací na dálnice, kde se může jezdit až 130 kilometrů v hodině, navíc někteří řidiči mohou mít dojem, že i čtyřproudovka lemující Zbraslav je nově D4. Na dálnici se ale mění až za Jílovištěm, první obcí za hranicí metropole.

Podobná situace je na opačném konci Prahy, přechod přetíná čtyřproudovku I/7 kousek za odbočkou na Horoměřice. Značka i tady řidičům nařizuje zpomalit na padesátku, chodce ale na rozdíl od Zbraslavi chrání semafor. I tady někteří šoféři jezdí jako na dálnici, která přitom začíná až za odbočkou na letiště Ruzyně. V minulosti se tu staly vážné nehody (o jedné jsme psali zde).

A šoféři přechod přes výpadovku z Prahy vidí neradi. „Kvůli pár jednotlivcům jsou omezeny desetitisíce řidičů denně, toto řešení je navíc nebezpečné pro chodce,“ napsal redakci iDNES.cz Petr Voříšek.

Ani tady se změny nedočkají brzy. „Stávající stav není brán jako trvalý, lokalita se změní v rámci výstavby dalšího úseku Pražského okruhu. Vzhledem k tomu a s ohledem na stávající dostatečné zabezpečení není v současné době projednatelné vybudování nákladného mimoúrovňového křížení,“ říká Hofman.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.