O výstavbě druhého mostu přes Vltavu se začalo uvažovat již v roce 1803. Iniciátorem myšlenky byl politik a gubernální prezident v Čechách Jan Rudolf Chotek. Postupně bylo rozhodnuto, že most bude litinový.
V roce 1839 se začalo stavět, o tři roky později byl dokončen. Řetězový most, který nesl jméno po císaři Most Františka I., byl dlouhý více než čtyři sta metrů a široký zhruba devět metrů.
Již tehdy byl při jeho výstavbě "využit" Střelecký ostrov. Na něm by pilíř, ke kterému vedly ve více než desetimetrové výšce mostní řetězy - spojovaly se tady řetězy z prvního (malostranského) pole s prostředním.
"Starý" most sloužil ale pouze pěším. "Po původním řetězovém mostě jezdily z prostředků hromadné dopravy jen omnibusy. V době koněspřežné tramvaje museli cestující jedoucí na Smíchov přes most pěšky, kde na konci mostu museli nastoupit do smíchovské linky. Po mostě nevedly z technických důvodů koleje," uvedl historik Dopravního podniku Pavel Fojtík.
Nový most byl kamenný
Postupně ale přestával most stačit požadavkům doby. V roce 1898 byl uzavřen a Pražané museli přecházet po provizorním dřevěném mostě, který stál hned vedle.
Fotogalerie |
Dělníci začali nový most, který spojuje břehy Vltavy mezi Národní třídou a Vítěznou ulicí dodnes, stavět 3. srpna 1898. Dostavěn byl o tři roky později 14. června 1901 se po něm poprvé prošli i Pražané. Před nimi šel po mostě císař František I., jehož jméno nesl i nový most.
Podle legendy právě kvůli mostu dostal mezi Čechy přezdívku "starej Procházka". Pod fotografií v tehdejších novinách byl lapidární titulek: Procházka na mostě. Pražané pak už měli "práci" jednoduchou.
Názvy mostu |
Nový most byl oproti původnímu komplet postaven z kamene. Zajímavostí je, že mostní oblouky, které jsou nad Střeleckým ostrovem, mají jiný tvar, než ty zbylé. Zatímco nad Vltavou mají elipsovitý tvar, nad "Střelákem" kruhový - rozpětí kruhu je dvacet sedm metrů.
Historické události měnily název mostu
Oproti původnímu železnému mostu mohly být na tom novém položeny koleje elektrické dráhy. "Tramvaje jezdí po novém mostě od 17. června 1901," upřesnil Fojtík. Důležitou spojnicí mezi Smíchovem, Malou Stranou a Starým Městem je most Legií dodnes.
Stejně jako řada dalších mostů a ulic, také most Legií byl několikrát přejmenováván a užil si tak v průběhu své existence "dopady" celé řady historických událostí.
Po vzniku Československa byl v roce 1919 přejmenován na most Legií na počest československých legionářů. V průběhu 20. století pak nesl jméno Smetanův nebo od roku 1960 most 1. máje. Po sametové revoluci byl přejmenován zpět na most Legií.