Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 20 lety vyjely za Prahu první dvě příměstské autobusové linky

  21:04aktualizováno  21:04
Přesně před 20 lety vyrazily za hranice Prahy příměstské autobusy. Jedenáctého ledna 1992 vyjely poprvé linka 351 do Hovorčovic a linka 352 do Ořechu. Obě jezdí dones. Změnily se akorát jejich trasy, které jsou mnohem delší, než byly tehdy.

Přesně 11. ledna 1992 vyjely autobusy Pražské integrované dopravy za hranice Prahy. Autobus číslo 352 v zastávce Ořech. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Prvními dvěma příměstskými linkami tak byl vlastně položen pomyslný základní kámen Pražské integrované dopravy (PID). Dnes jezdí přes hranice Prahy téměř osmdesát linek. Další, které spadají do PID, pak jezdí mezi středočeskými obcemi.

Snahou bylo propojit a zlepšit dopravní spojení mezi hlavním městem a obcemi, které ležely kousek za hranicemi Prahy.

"Nové spojení tehdy získaly obce Hovorčovice linkou 351 od stanice metra Českomoravská a Ořech linkou 352 ze Stodůlek, tedy místa, do nichž zajišťovaly dopravu tehdejší podniky ČSAD," upřesnila mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Takto vypadala v roce 1992 zastávka autobusu Pražské integrované dopravy, které

Takto vypadala v roce 1992 zastávka autobusu Pražské integrované dopravy, které tehdy poprvé vyjely za Prahu.

Na obou linkách platil stejný tarif, který byl v městské hromadné dopravě na území Prahy. Zároveň začal Dopravní podnik uznávat předplatní dělnické a žákovské jízdenky ČSAD.

"Podniky ČSAD začaly zase recipročně ve svých autobusech příměstských linek v úsecích Praha - Hovorčovice a Praha - Ořech uznávat všechny předplatní jízdenky vydávané Dopravním podnikem," dodala Vysoudilová. 

Tomuto prvnímu velmi jednoduchému systému integrované dopravy předcházelo dlouhé jednání. Dohodu o spolupráci nakonec podepsala Praha s tehdejšími Okresními úřady Praha-východ a Praha-západ, Hovorčovicemi a Ořechem 20. prosince 1991.

O několik měsíců později se poté, co vyjely první příměstské autobusy, začala veřejná doprava propojovat také na železnici. Tehdejší ČSD od 1. října 1992 začala uznávat ve vybraných vlacích jízdenky pražské MHD.

Výsledkem změn pak byl nakonec vznik organizace ROPID, která pražskou a příměstskou dopravu organizuje. Ta byla založena 1. prosince 1993.

"V současné době jsou v systému Pražské integrované dopravy zařazeny tři linky metra, 34 linek tramvají, 30 vlakových linek, 172 městských autobusových linek, 154 příměstských autobusových linek, lanová dráha na Petřín a pět přívozů," vyjmenoval mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Aldašín byl centrální farní obcí, která zanikla za třicetileté války. Na fotce...
Z vypáleného Aldašína zůstal jen kostel, turisty sem táhne i skladatelův hrob

Vesnice Aldašín byla vypálena během třicetileté války. Z někdejší pastevecké osady zbyl do současnosti jen gotický, barokně přestavěný kostel se hřbitovem,...  celý článek

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.