Tupolev Tu-154 v barvách Aeroflotu

Tupolev Tu-154 v barvách Aeroflotu | foto: RussianPlanes.net

Před 40 lety se na letišti v Ruzyni zřítil tupolev. Zahynulo 66 lidí

  • 8
Přesně před čtyřiceti lety se Praha stala svědkem jednoho z největších leteckých neštěstí v tehdejším Československu. Devatenáctého února 1973 se chvíli před přistáním na ruzyňském letišti zřítilo dopravní letadlo Tu-154 přilétající z Moskvy. Ze stovky lidí na palubě jich přežilo pouze 34.

Jen pár jich však zemřelo v přímém důsledku nárazu, většina cestujících uhořela uvnitř letadla při následném požáru. Celková bilance byla 66 mrtvých.

Třináct těl bylo nalezeno v okolí dopadu. Vedle čtyř členů posádky zahynulo 17 občanů Československa, 37 občanů Sovětského svazu, pět Kubánců, jeden Polák, jeden Rumun a jeden občan Německé demokratické republiky. Zachránilo se devět členů posádky včetně pilotů a 25 cestujících.

Nezkušený pilot

a složité ruské letadlo

Podrobnosti o nehodě Tupolevu Tu-154 najdete na Technet.cz,

Dobový tisk se tragédii sovětského letounu moc nevěnoval, z politických důvodů to nebylo příliš vhodné. Ačkoli šlo v té době o druhou největší leteckou tragédii na území Československa, deníky zveřejnily jen dvě krátké zprávy, které přinášely nekompletní informace.

Co vlastně tragédii předcházelo? Celý let probíhal normálně, chvíli před dosednutím na ruzyňskou dráhu se však letadlo náhle sklopilo přídí k zemi a dostalo se pod sestupovou rovinu. Za okamžik přední část letounu narazila do země.

Nejprve se utrhla část podvozku a pravé křídlo, později i pravý motor a ocasní plochy. Palivo, které unikalo z prasklé nádrže v pravém křídle, se vzňalo a plameny obalily trup letounu, který ještě chvíli klouzal po zemi, píše server Technet.cz (podrobnosti o nehodě najdete zde).

Na vině byla nezkušenost pilotů a příliš složité ovládání letadla

Mezi těmi, kdo katastrofu nepřežili, byli i muzikanti z kapely zpěvačky Evy Pilarové, kteří se vraceli z kubánského turné. Na palubě měla původně být i sama zpěvačka, ta však nakonec z Moskvy neodletěla.

Na místě nehody se rozjelo vyšetřování. Zjistilo se, že letadlo bylo před nehodou v pořádku. Tupolev byl jen čtyři měsíce starý. Pak vyšetřovatelé příčinu nalezli, i když nakonec ve své zprávě uvedli, že přesně to stanovit nemohou.

Ukázalo se, že před tragédií byl špatně nastaven horizontální stabilizátor, který ovlivňuje celkové vyvážení letadla. Místo přistávací polohy –5,5° byl v poloze 0°, která odpovídala horizontálnímu letu. Špatně nastavený stabilizátor překlopil letadlo na nos.

Byla to tedy chyba pilotů. Za nehodu mohla jak jejich nezkušenost, na Tupolevu měli nalétáno necelých 300 hodin, tak příliš složité ovládání. Bylo víceméně otázkou času, kdy se něco podobného stane. Po ruzyňské nehodě byl provoz všech Tu-154 dočasně pozastaven a letouny byly následně modernizovány.

,