Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před rokem se otevřelo prodloužené áčko do Motola, vady ale zůstaly

Iveta Benáková Metro.cz
6. dubna 2016  14:44
Je to přesně rok, co primátorka otevřela nový úsek metra A­ z Dejvické do stanice Nemocnice Motol. Zájem cestujících předčil všechna očekávání a ­dal zapomenout na skeptické předpovědi o prázdných soupravách vozících do Motola vzduch.
Nemocnice Motol
Dalších 8 fotografií v galerii
Nemocnice Motol | foto: Iveta Benáková, Metro.cz

Podle aktuální analýzy dopravního podniku využilo trasu 33 milionů lidí. Místní si také chválí, že viditelně ubylo dopravy na povrchu a současně se také zlepšilo spojení mezi Veleslavínem, Červeným vrchem a Petřinami.

Fotogalerie

„Jakýmsi vedlejším efektem je rovněž posílení lokálních center v ­těsné blízkosti nově zbudovaných stanic metra,“ pochvaluje si mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Zdejší radnici se také poměrně brzo podařilo prosadit, aby každá druhá souprava metra nekončila v Dejvicích, ale pokračovala až do stanice Petřiny.

Prodloužení linky A si chválí i v motolské nemocnici. „Znamenalo to velký přínos pro naše zaměstnance i pacienty, kteří oceňují zejména výstup přímo v areálu nemocnice,“ potvrdila Marie Haasová, asistentka odboru komunikace motolské nemocnice. Potvrzují to podle ní i čísla. Za první půlrok stoupl počet ošetřených pacientů na urgentním příjmu zhruba o padesát procent.

Jak to vidíte vy?

Monika Palacká projížděla na Nemocnici Motol se svým tříletým synem v kočárku.

  • „Jezdíme sem za mou mamkou. Prodloužení metra nám tu cestu strašně moc usnadnilo. Dřív jsme museli tramvají 26, pak přestoupit na 9 a cesta nám trvala hodinu a půl, teď je to tak tři čtvrtě hodiny,“ říká.
  • “Ještě s velkým kočárem jsem často musela čekat na nízkopodlažní tramvaj, což bylo úmornější než si občas vystoupit na Petřinách a počkat na spoj, který jede až na konečnou do Motola,“ dodává.

Eva Beitlová bydlí na Bořislavce, nové stanice využívá pravidelně.

  • „Mně osobně pomohly nové stanice velmi, pravidelně totiž jezdím do motolské nemocnice, takže to mám ideální,“ libuje si.
  • Mince však má podle ní dvě strany. „Naprostá katastrofa je tu teď parkování. Středočeši dříve parkovali v okolí Dejvické, teď jezdí až sem. Kousek vedle metra si z odstavného pruhu udělali parkoviště. I­ proto si myslím, že se tu budou zavádět placené zóny,“ přibližuje.

Podle mluvčího Martina Churavého ale radnice Prahy 6 registruje i stížnosti. Ty se nejčastěji týkají poruchovosti výtahů ve stanicích Bořislavka a Petřiny při silnějším větru. „Na nápravě se podle našich informací intenzivně pracuje,“ dodal.

Výtahy ale nejsou jedinou vadou, na kterou upozornili cestující. Od začátku si ti, kteří jedou na letiště, stěžují na chybějí eskalátor směřující k nástupní stanici autobusové linky jedoucí na letišti. Stále ho nahrazuje nosič.

„Zvažujeme varianty řešení, stále nepadlo konečné rozhodnutí, jak to budeme řešit,“ řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Eskalátor by podle něj mohl vzniknout při modernizaci trati na Kladno, která bude k letišti odbočovat. V nedohlednu jsou ale také přístřešky, které by měly pomoct tomu, aby při silnějších deštích do stanic nezatékalo.

Pomalu ožívají i vestibuly stanic. „Na všechny komerční prostory mimo Motol jsou uzavřeny nájemní smlouvy. Zprovozněny jsou již všechny prodejny na Petřinách, Veleslavíně. Na Bořislavce jsou provozovány dvě prodejny a ostatní jsou v ­procesu dostavby, kterou provádí nájemce,“ uvedl mluvčí Štábl.

Letiště. Je to rychlejší, ale vše vyřeší až vlak

Jak to vidí redaktoři Metra

Iveta Benáková: Nostalgie

Loni jsem byla mezi prvními, kteří se do nových stanic podívali. Bylo zajímavé se tam vrátit. Už cestou tam se holčička vedle mě těšila, že nové stanice uvidí, evidentně nebyla místní. Její máma dávala oči v sloup, když jsme na Petřinách museli vystoupit a čekat na další spoj. Dva důchodci se dokonce báli, aby se do Motola dostali, ale po pár minutách vlak přijel. Žádná katastrofa. Zklamání ale rozhodně je Bořislavka – všechny potenciální objekty pro obchody prázdné. Když jsem si chtěla koupit pití, paní mi poradila jet jednu stanici tramvají do supermarketu. No děkuji pěkně...

Lucie Poštolková: Autobusy stále plné

Díky přestupu na Veleslavíně na letištní autobus se cesta zkrátila o deset minut. Zvláště se nám cestujícím zjednodušilo propočítávání časové rezervy, která závisela i na počtu semaforů na Evropské. Ale stále chybí autobusy, jedno jak dlouhé, ale s prostorem pro zavazadla. Ve světě jsou vlaky a autobusy běžně vybavené prostorem orámovaným holými tyčemi, tak aby se v něm zavazadla nepohybovala a­ snadno se na sebe naskládala. Takto volně zabírají v autobusu zbytečně moc prostoru a ­na kolečkách jsou jako neřízená střela.

Prodloužení metra nehodnotí pozitivně jen Pražané, ale o několik minut zkrátilo cestu na Letiště Václava Havla všem.

„Každé další zkrácení cesty autobusem je pozitivní,“ potvrzuje mluvčí Ropidu Filip Drápal. Cestujícím ale nešetří podle Drápala jen čas, ale i nervy. „Podařilo se nám ve spolupráci s dopravním podnikem na linku na letiště nasadit upravené autobusy s větším zavazadlovým prostorem,“ dodává Drápal.

Zvýšit komfort cestování na letiště pomohla i úprava jízdních řádů. Nyní kromě špičky navazuje letištní autobus 119 na každé metro. Zároveň ale Drápal přiznává, že spojení není ideální, proto třeba před časem došlo k testu velkokapacitního autobusu právě na lince na letiště.

„Hledáme možnosti, jak dál posilovat toto žádané dopravní spojení do doby, než bude modernizována železnice na Kladno s vybudováním nové odbočky k letišti,“ řekl Drápal. To je ale zatím v nedohlednu. „Začali jsme projektovou přípravu, modernizaci trati plánujeme zažít po úsecích v roce 2018,“ odhaduje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Portýr na Nádraží Veleslavín
Kritizovaná absence eskalátorů a najatí portýři: to je Nádraží Veleslavín. Za dvacet minut si kufr nikdo vynést nedá. Zato portýr poradí turistce, jak se dostane do centra města.

„Nedá se obecně říct, kolik lidí denně si ode mě přeje pomoc,“ říká Michal, který má zrovna službu a přivydělává si tím při studiích. „Dopoledne je to vždy trochu méně lidí, odpoledne je to větší nával,“ dodává.

Na místě jsou od 7 do 17 hodin, po pěti hodinách se střídají. Usměje se při otázce, jestli někdy nemohl nějaký kufr uzvednout. „To ani ne, ale loni v létě, když jsme pořád chodili sem a tam, tak to byl mazec.“

V roce 2014 jsme s kamerou prošli trasu A pěšky:




  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.