Budova pražského Magistrátu

Budova pražského Magistrátu | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Předvolební sliby v Praze: „vysavač“ 200 milionů z městské kasy

  • 6
Předvolební taháky jsou dražší, než kolik si hlavní město může dovolit. A navíc - na čem nyní lidé ušetří, na to doplatí po roce 2014. Třeba kupony MHD.

Město má na příští rok omezený rozpočet a bude muset pečlivě zvažovat, kam investuje. Už to řešili i radní hlavního města. Na investice bude chybět nejspíš devět miliard.

A přitom stamiliony vylétnou za předvolební sliby pražské koalice. Karel Březina z ČSSD, náměstek primátora pro dopravu, totiž musí ve výdajích počítat s tím, že každý rok bude na sliby potřeba téměř 200 milionů korun.

Město musí zaplatit jízdné zdarma a doplatit zvýšené DPH, které by jinak navýšilo cenu jízdenek. Koalice se totiž zavázala, že cenu předplatných kuponů nezvýší, dokud neskončí volební období. "Předvolební populismus se teď projevuje v rozpočtu města," řekl opoziční zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček.

Dvě stě milionů by například vystačilo na zimní údržbu chodníků, které má ve správě Technická správa komunikací. "To je více než polovina všech v Praze," přiblížil množství mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Politická reprezentace však obě svá rozhodnutí považuje za klíčová. "Pokud budeme zdražovat a nebudeme nabízet benefity, počet lidí využívajících MHD neporoste, ale bude klesat. Je to politické rozhodnutí a podle nás správné," uvedl Karel Březina.

V rozpočtu se bude škrtat

Jízdné zdarma z větší části zaplatí červencové zdražení jednotlivých jízdenek. Stále je tu ale 35 milionů, které bude dopravcům doplácet město.

Karel Březina

"Náklady na zavedení jízdného zdarma jsme před volbami zhruba spočítány měli. Nejednalo se o takovou částku, aby se nedala najít úsporami, a navíc jsme předpokládali, že výpadek částečně pokryje zvýšení cen jednorázových jízdenek," říká Březina.

Navíc koalice slíbila, že nezdraží předplatné kupony. Pravidelné cestující MHD tento slib jistě potěšil. Jenže vše zkomplikovalo rozhodnutí státu - tedy zvýšení daní. Praha na to doplatí, a to v prvních letech asi 160 milionů.

"Tento slib měl být rozpočtově neutrální, protože předpokládáme, že si předplatné pořídí více lidí. Město na tom opravdu netratí. Problém je s růstem DPH, který jsme dopředu neočekávali. Budeme na to muset najít peníze," dodal Březina.

Tento slib města se však po roce 2014 dotkne cestujících. Organizátor dopravy, společnost Ropid, už ve svých plánech počítá se zdražením jízdného ihned po roce 2014 a dá se očekávat, že podraží výrazně. "Kvůli zvýšení DPH a růstu cen pohonných hmot bude nezbytné zdražit jízdné," píše se v dopravním plánu Ropidu.

Město se tak dostává do situace, kdy platí stamiliony za volební sliby a současně musí škrtat ze svých plánů na investice.

"Na investice by bylo potřeba 17,3 miliardy, ale počítáme v optimističtější variantě s tím, že budeme mít 8 miliard," uvedl primátor Bohuslav Svoboda z ODS.

,