Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha odmítá 900 kontejnerů v Malešicích, stavbu překladiště odložila

  9:04aktualizováno  9:04
Odpůrcům železničního překladiště kontejnerů, s nímž počítá návrh metropolitního plánu v Malešicích, vysvitla naděje. Praha uznala připomínky městských částí a prozatím stavbu pro 120 kamionů zabrzdila.

Kontejnerové překladiště společnosti Metrans v pražské Uhříněvsi. | foto:  František Vlček, MAFRA

Stavbu o rozloze asi osmdesáti tisíc metrů čtverečních dočasně pozastavil pražský magistrát, který uznal připomínky městských částí Prahy 9, 10 a 14. Projekt kritizovaly za to, že zamýšlí vystavět překladiště v blízkosti obytné části Malešic a Strašnic. Radnice se zároveň bojí zhoršení kvality ovzduší a velkého nárůstu hladiny hluku.

Ze zprávy odboru ochrany prostředí pražského magistrátu vyplývá, že developer musí v těchto ohledech podklady dopracovat.

Fotogalerie

„Nejvýznamnějšími vlivy předmětného záměru jsou zejména vlivy na dopravní situaci v okolí, na hlukovou situaci, kvalitu ovzduší, půdu, faunu a flóru a na krajinný ráz. Tyto a další vlivy jsou v oznámení nedostatečně vyhodnoceny a je třeba se jim podrobně věnovat v rámci zpracování dokumentace,“ píše se v magistrátním dokumentu, který má MF DNES k dispozici.

V projektu shledal odbor ochrany prostředí nedostatky dohromady v osmnácti bodech. Developer musí nově zpracovat posudky o vlivu stavby na dopravu, analýzu hluku a měření imisí v blízkosti stavby nebo navrhnout opatření k ochraně chráněných druhů živočichů.

Zároveň úřad doporučuje, aby developer s výstavbou překladiště počkal na dobudování jihovýchodní části Pražského okruhu v úseku Běchovice - D1, který je označován jako stavba číslo 511. A na výstavbu mimoúrovňových křižovatek Průmyslová-Poděbradská a Kbelská-Kolbenova.

„Magistrát svým rozhodnutím v podstatě uznal, že naše připomínky jsou závažné a že je třeba se plánovanému projektu věnovat víc. To je pro Prahu 10 dobrá zpráva, protože to znamená, že překladiště se zatím stavět nebude a že existuje šance, že se nám podaří projekt zastavit úplně,“ řekl radní Prahy 10 pro územní rozvoj Bohumil Zoufalík.

Městské části přitom neměly příliš prostoru se k projektu vyjádřit. Dozvěděly se o něm teprve v loňském roce mezi vánočními svátky a na připomínkování studie EIA, která posuzuje vliv staveb na životní prostředí, měly extrémně krátkou dobu. Zájem o železniční překladiště, které má nahradit již nefunkční překladiště na nákladovém nádraží na Žižkově, projevil rakouský developer Rail Cargo Terminal.

V původním plánu měla výstavba začít v roce 2019 a její dokončení bylo naplánováno o rok později. To by se nyní mohlo změnit. Zatím ale není jasné, jak velké zdržení bude pro firmu nové vypracování projektové dokumentace znamenat.

Malešicko-strašnická průmyslová zóna je sice v územním plánu dlouhodobě vyhrazena pro podobná zařízení, ale nachází se v obydlené lokalitě. Radnice se proto bojí zhoršení životního prostředí a zvýšení intenzity dopravy.

Tři vlaky a 120 kamionů

V případě, že by terminál navržený pro 900 kontejnerů byl postaven, přijíždělo by tam okolo sto dvaceti kamionů a tří vlaků denně.

„Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí. Navíc máme obavy, že plánovaný rozsah překladiště není ani zdaleka konečný a do budoucna by se mohl areál dál zvětšovat,“ vysvětlil své obavy z budoucnosti projektu starosta Prahy 10 Vladimír Novák (ČSSD).

Po kritice k umístění překladiště v Malešicích uvažovala Praha o přesunutí stavby o 1 400 metrů dál na magistrátní pozemky mezi Kyjemi a Jahodnicí. Tam by bylo nejen nutné změnit územní plán, ale znamenalo by to také navýšení už tak velkého množství kamionů, protože v místě není železnice.

Jedno z největších kontejnerových překladišť Evropy se nachází na periferii Prahy v Uhříněvsi. Každý den tam přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Terminál umožňuje odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusům chybí na Strakonické připojovací pruhy
VIDEO: Rizika na budoucí dálnici D4. Přechod i rozjíždějící se autobusy

Strakonická výpadovka z Prahy vypadá jako dálnice a řidiči se tu podle toho chovají. Čekají na ně ale různé nástrahy. Natočili jsme ta nejproblematičtější...  celý článek

Těhotná žena odletěla vrtulníkem po nehodě (21.7.2017)
Při nehodě se zranila těhotná žena, její auto nabouralo do sloupu

V městské části Praha-Stodůlky se na nájezdu na Pražský okruh srazila dvě auta. Zraněni byli tři lidé. Auto, ve kterém cestoval muž s těhotnou ženou, skončilo...  celý článek

Loupež v baru
VIDEO: Barmanka bránila pokladnu před zlodějem. Srazil ji lokty k zemi

Do herny na Jarově v Praze 3 přišel zákazník a vypil si jedno pivo. Po chvilce však přeskočil bar a z pokladny si odnesl dvacet tisíc korun. Zaútočil při tom...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.