Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příbram se bojí, že konec rychlostních silnic sníží rychlost na R4

  17:31aktualizováno  17:31
Proti plánu ministerstva dopravy přeřadit v rámci nového pojetí dálniční sítě silnice R4 a R7 do nové kategorie se ozval starosta Příbrami. Obává se totiž toho, že si řidiči pohorší. R4 z Prahy na jih Čech nesplňuje parametry dálnice a hrozí, že by se tu místo 130 smělo jezdilo pouze 110 km/h.

Pokud by byla silnice R4 přišla o své "erko", zřejmě by bylo možné snížit rychlost. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Podle plánu ministerstva by zmizel název "rychlostní silnice" s tím, že většina "erek" povýší na dálnice. Ovšem středočeské silnice R4 a R7 by spadly do nové kategorie "silnice pro motorová vozidla", protože nesplňují parametry dálnice. Teoreticky by se na nich měla snížit rychlost ze 130 na 110 kilometrů v hodině.

Starosta Příbrami Pavel Pikrt podepsal dopis adresovaný ministerstvu dopravy. "Napsal jsem, že s případným snížením rychlosti nesouhlasíme a požaduji, aby to bylo znovu projednáno. Silnice je pro nás velmi důležitá, protože po ní cestuje spousta lidí do Prahy za prací a za nákupy," uvedl Pikrt.

Doufá, že se mu podaří sjednat schůzku na ministerstvu nebo na Ředitelství silnic a dálnic. "Chceme být aktivní a dozvědět se důvody, proč by to tak mělo být. Ozvalo se nám i sdružení malých obcí Příbramska, které se mnou souhlasí," poznamenal Pikrt.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold však vyvrací, že by se cokoli na obou rychlostních silnicích R4 a R7 změnilo, tedy kromě dopravních značek. Řidiči i nadále budou muset mít také dálniční známku.

"V kategorii silnice pro motorová vozidla je daná rychlost 110, ale nechceme zasahovat do nynější praxe na těchto silnicích. Kde to bude možné, aby se mohlo jet až 130 kilometrů v hodině, osadíme na úsek značku," řekl Neřold.

V případě strakonické se jedná zhruba o 30 kilometrů od Prahy po Dubenec, chomutovská končí asi po osmnácti kilometrech za obcí Knovíz.

Původním argumentem snížení rychlosti ministerstva bylo i to, že především silnice R7 je velmi poničená a je kvůli tomu jednou z nejnebezpečnějších v kraji. Letos však plánuje ŘSD opravu jejího povrchu. "Obě silnice se postupně obnovují a není důvod rychlostní limity nyní měnit a snižovat," podotkl Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Starosta: proč měnit název, když vše zůstane při starém

Podle dopravního experta Karla Pospíšila pro řidiče není podstatné, jestli jede po dálnici, nebo rychlostní silnici. Rozdíly nejsou velké. "Jsou v poloměru zatáček či odstavných pruzích. Na erku může být větší stoupání, klesání, užší odstavné pruhy," řekl Pospíšil.

Starosta Příbrami Pavel Pikrt však nechápe, proč by se mělo cokoli měnit v názvu silnice, když jinak vše zůstane při starém. "Víme dávno, že nesplňuje parametry dálnice. Nemá odpočívadla po určitých kilometrech, ani čerpací stanice nebo telefony v případě havárií. Vidím v tom jedině záměr někde ušetřit peníze. To by znamenalo na údržbě. V zimě by se méně hrnulo, sypalo? Nechci ani domyslet všechny dopady," sdělil Pikrt.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda si však řidiči nepohorší. Silnice bude stále v té nejdůležitější kategorii, hned po dálnici.

Ministerstvo přišlo poprvé s návrhem loni v srpnu (více čtěte zde). Pro silnice "R", které nepůjde povýšit na dálnice kvůli parametrům, jako jsou například ostré zatáčky, převýšení nebo přechody pro chodce a autobusové zastávky, vytvoří novou kategorii "silnice pro motorová vozidla". Do ní přeřadí i některé silnice první třídy, aby se na nich mohla zvýšit rychlost.

"Máme nesmyslně dálnice a ještě rychlostní silnice. Většina rychlostních splňuje parametry dálnice, tak není důvod, proč by nemohly být dálnicí. Jenže zrovna tyto dvě středočeské nesplňují bezpečnostní a technické podmínky," vysvětlil Neřold.

Zbývající dvě středočeské rychlostní silnice R6 a liberecká R10 se bez problémů mohou zapsat do dálniční sítě.

Ke změnám však v nejbližší době nedojde, nejdřív příští rok. Návrh bude muset schválit vláda i parlament.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.