Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slíbené visuté lávky Malovanku nepřeklenou. Křižovatka ale zezelená

  10:17aktualizováno  10:17
Žádné visuté lávky. Praha 6 souhlasí se skromnější variantou přestavby křižovatky Malovanka. Odstartuje v brzké době, aby snížila znečištění v okolí obří dopravní stavby.

Vizualizace křižovatky Malovanka | foto: Architektonická kancelář ov-a

Obyvatelé domů v okolí Malovanky se z oken dívají na jednu z největších pražských křižovatek. Svou rozlohou je srovnatelná se Staroměstským náměstím a od zprovoznění Blanky jí denně projede kolem sta tisíc aut.

Škodliviny, které vozy vypouštějí z výfuků, ale výrazně znečišťují okolní vzduch. Aby se situace zlepšila, chystá se magistrát do křižovatky investovat další desítky milionů korun. Za ně uvnitř křižovatky postaví stěny, které nechá porůst popínavými rostlinami. Ty do sebe budou vstřebávat škodlivé látky.

„V současné době běží výběrové řízení, projekt by tak mohl odstartovat poměrně rychle,“ řekl ve čtvrtek MF DNES náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Magistrát s proměnou křižovatky v rozpočtu počítá.

Praha 6: myslete na chodce

Projekt s názvem Zelená Malovanka původně sliboval, že nad křižovatkou povedou dvě lávky pro chodce. Ti dnes musí dopravní stavbu složitě obcházet. Kvůli její rozlehlosti jim cesta z jednoho konce na druhý trvá až deset minut.

Co dodělat k Blance

Křižovatka Malovanka není jedinou součástí tunelového komplexu Blanka, na které se bude ještě pracovat.

Podzemní garáže: Blanka se otevřela, ale totéž se nedá říct o podzemních garážích, které v rámci její výstavby vznikly. První garáže se nacházejí u výjezdu z Blanky na Letenské pláni. Mají tři podzemní patra a pojmou zhruba 850 automobilů, druhé podzemní parkoviště se nachází u křižovatky Prašný most a zaparkuje v nich přibližně 350 řidičů. Garáže se otevřou pravděpodobně na jaře příštího roku. Část míst by mohla být vyhrazena obyvatelům Prahy 7.

Výdech Blanky: Nedaleko křižovatky Malovanka u křižovatky ulic Patočkova a Střešovická spolu s Blankou vyrostl 24 metrů vysoký betonový výdech tunelu. Ten je navíc devět metrů široký. Protože tento komín, který odvádí zplodiny z podzemí, je nevzhledný, a přímo naproti němu se navíc nacházejí nové bytové domy, rozhodla se Praha 6 vypsat soutěž na jeho výtvarné řešení. Do budoucna by tak mohly beton zakrýt rostliny či například malby. Šanci mají jak odborníci, tak laická veřejnost. Radnice šesté městské části prohlásila, že chce, aby byl návrh pokud možno neotřelý.

Lávky by však projekt výrazně prodražily. Zatímco nyní se předpokládá, že výstavba speciálních stěn vyjde na necelých padesát milionů korun, s přemostěním by si muselo město připravit více než sto milionů.

Přestože radnice Prahy 6 prosazuje, že je nutné zajistit na místě lepší cestu pro chodce, souhlasila s tím, aby se křižovatka co nejdříve zazelenala, byť zatím bez lávek.

Po magistrátu však požaduje, aby provedl alespoň některé dílčí úpravy, které na místě částečně zlepší cestu chodcům.

„Vybrali jsme řešení, které nijak nepozdrží výstavbu zelených stěn a zároveň v relativně krátkém čase a bez velkých investičních nároků zlepší prostupnost tímto územím,“ popisuje místostarostka šesté městské části Petra Kolínská (SZ), která zodpovídá za oblast dopravy a bezpečnosti.

Radní Prahy 6 se shodli, že je třeba zapracovat na východní straně křižovatky v ulici Patočkova. Přes ní by mohl vést přechod pro chodce a také speciální přejezd pro cyklisty řízený semafory. Proměnou by měla projít také ulice Parléřova a lávka v blízkosti ulice Na Malovance.

Cílem Prahy 6 v tomto ohledu je, aby se z těchto míst lidé snadněji dostali na autobusovou zastávku Na Petynce. Posledním požadavkem šesté městské části je, aby město vylepšilo protihluková opatření, a to účinnějším zakrytím výjezdů a vjezdů do Strahovského tunelu a do tunelového komplexu Blanka, kam řidiči z křižovatky Malovanka sjíždějí.

Obyvatelé Prahy 6 i tamní radnice se myšlenky na přemostění křižovatky dvojicí lávek nevzdávají. V brzké budoucnosti se jich nedočkají. Než odstartuje samotná přeměna mimoúrovňové křižovatky, sejdou se ještě zástupci radnice Prahy 6, magistrátu a odboru strategických investic. Dohodnou se na finální podobě zelené Malovanky.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.