Pozemek v Bubnech je velký asi jako Stromovka. Obklopuje ho Vltava a původní holešovická zástavba.
"Toto je poslední velké rozvojové území uvnitř metropole, takže město ho nemůže nechat napospas výstavbě, ale ani ho nechat ladem. Praha řekla, že tam chce něco mít. Podmínkou schválení změny je zpracovaná urbanistická studie," uvedl primátorův náměstek Tomáš Hudeček.
Kvůli studii se nyní začnou scházet majitelé pozemků. Do dvou let by měla být hotová urbanistická studie a studie dopadu vlivu na životní prostředí. To jsou podle Hudečka podmínky toho, že město změnu územního plánu schválí.
Osud pražských nádražíNákladové nádraží Žižkov Nádraží Vyšehrad Masarykovo nádraží |
Pozemky patří několika majitelům. Část mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice koupila Orco Property Group už v roce 2006. V blízkosti pozemků firmy Orco chtěla stavět společnost Prominecon Group (dříve Navatyp), v níž měl podle nedávno zveřejněných odposlechů vliv i lobbista Roman Janoušek. Část, kde vedou koleje, si ponechala Správa železniční dopravní cesty.
"Chceme vytvořit čtvrť, kde lidé žijí 24 hodin denně. Ne kancelářské centrum, kde skončí život úderem šesté hodiny," popsala mluvčí developera Petra Zdeňková.
V nové čtvrti budou i studenti
Kromě kanceláří chce Orco v Bubnech stavět byty, obchody, zdravotnické zařízení, vysokoškolský kampus, park a v úvahu přichází i koncertní hala. "Jednáme o tom s hlavním městem," řekla Zdeňková.
Středem jejich pozemků stále povede železniční trať, tu si stát stejně jako zastávku Praha-Holešovice ponechal. Podle Zdeňkové by odsud mohli v budoucnosti jezdit cestující na letiště. To však záleží na tom, zda město či stát dostaví železnici do Ruzyně.
Místní mají z rozsáhlé zástavby strach, ale současně se shodují, že je třeba s pozemky smysluplně naložit. Nádraží kromě toho, že je nevzhledné, rozděluje Prahu 7 na dvě části. Takto by se mohly přirozeně spojit.
Například sdružení Letná sobě už iniciovalo k tématu veřejnou diskusi. Někteří jeho členové se obávají, že nové budovy budou výrazně převyšovat původní zástavbu, čímž zasáhnou do místního genia loci. Zátěž prý neunese ani infrastruktura. Kateřina Bečková z Klubu Za starou Prahu by zase přivítala, kdyby developer zachoval původní nádražní budovu, která by mohla zástavbě dodat originální vzhled.
Historická budova byla dokončena v roce 1868. Pamatuje první parní lokomotivy, ale i transporty Židů do koncentračního tábora v Terezíně.
Pražané v současné době častěji využívají 400 metrů vzdálenou zastávku Praha-Holešovice. Je odsud blíže k tramvajím.
Za nádražím vznikly koncem 19. století dílny. V padesátých letech byly rozšířeny tak, aby mohly opravovat i elektrické lokomotivy. Po pádu komunismu byl provoz rychle utlumován a v roce 2000 se dílny zavřely úplně.