Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přesun tramvají z „Rámusáku“ na nový most v pražské Troji se zpozdí

  17:15aktualizováno  17:15
Na víkend bylo naplánované uzavření starého tramvajového mostu v pražské Troji, zvaného "Rámusák". Hned vzápětí se měly koleje začít překládat na nově budovaný Trojský most stojící jen o pár metrů dál. Jenže k tomu prozatím nedojde. Metrostav nedostal od magistrátu souhlas k provádění dalších prací.

Nový trojský most nahradí starý "Rámusák". | foto: Yan Renelt, MF DNES

Nový Trojský most se buduje jako součást tunelového komplexu Blanka. A právě v tom spočívá celý problém. Práce na něm byly částečně pozastaveny proto, že bylo nutné znovu zanalyzovat, zda se postupuje podle schváleného projektu a jaké faktury se budou moci proplatit. Z toho důvodu také město Metrostavu v současné době dluží téměř dvě miliardy korun.

Firmě zároveň chybí souhlas od magistrátu na další práce na Blance. "Termín jejího zprovoznění v dubnu 2014 je už kvůli tomu vážně ohrožen. Jestliže nemáme odsouhlasené další práce, nemůžeme je provádět. Jenže na nás navazují technologové, kteří musí montovat technologie. Teď jsme v situaci, kdy nebudeme schopni splnit harmonogram prací, který je uvedený v posledním uzavřeném dodatku k našim smlouvám," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Fotogalerie

Ze stejných důvodů je ohrožen i termín zprovoznění nového Trojského mostu, které bylo naplánováno na začátek letošního listopadu. "U něj vůbec nevíme, co s ním bude. Během tří měsíců jsme měli začít rušit původní tramvajovou trať na Rámusáku a převést ji na Trojský most. Jenže město zatím neřeklo, jak bude Trojský most řešit. Což znamená, že ani tento termín nebude zjevně dodržen," dodal Polák.

Rada města v úterý konečně schválila takzvanou kategorizaci Blanky, a může tak začít postupně proplácet faktury, teprve však za rok 2012. "Metrostavu teď vyplatíme přibližně půl miliardy korun, aby mohl začít splácet své pohledávky," řekl šéf odboru městského investora Jan Beránek.

Podle Poláka však tato částka postačí pouze na zaplacení DPH. "Naši subdodavatelé nedostanou ani korunu. Navíc se dluh stále navyšoval, protože my jsme v pracích pokračovali. A teď to velmi ohrožuje naši platební schopnost. Subdodavatele tím doslova ruinujeme," vysvětlil Polák.

Zprovoznění může oddálit i chybějící provozní dokumentace

Jan Beránek z pražského investičního odboru připustil, že problémy se stavbou Blanky a potažmo tedy i nového Trojského mostu jsou. "Je to všechno v časovém tlaku, víme o tom. Ale já přesto doufám, že na konečné termíny to nebude mít vliv," dodal Beránek.

Podle jeho slov by radní měli za dva týdny schválit provádění dalších prací na Blance a také vyplacení dalších peněz Metrostavu. "Věřím, že ten zbytek peněz, které Metrostavu dlužíme ještě za rok 2012, se projedná ještě během července. A potom začneme řešit finance za práce provedené v roce 2013," řekl k tomu.

Další problém pak představuje také chybějící provozní dokumentace, což je velice důležitý dokument, bez kterého není možné tunelový komplex otevřít. Je obsáhlý a musí být dokončený v dostatečném předstihu před zprovozněním, aby se s ním seznámil provozovatel tunelu.

Jenže zakázku na tyto práce zastupitelé posvětili teprve minulý týden ve čtvrtek. Přitom šéf projektantské firmy Satra Ludvík Šajtar už v dubnu upozorňoval, že je nejvyšší čas začít dokumentaci zpracovávat. "Budeme dělat vše pro to, abychom to stihli," řekl Šajtar.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.