Tunel Blanka

Tunel Blanka | foto: Jakub Karlíček (SATRA)

Pozor, v Blance je nehoda! přeruší se bleskově vysílání rozhlasu

  • 61
V případě nehody v tunelovém komplexu Blanka se o ní během chvilky dozvědí posluchači Českého rozhlasu Radiožurnálu. Právě veřejnoprávní rozhlas se po sobotním zprovoznění tunelu stane jedním z hlavních bezpečnostních opatření.

Písnička z ničeho nic skončí v polovině a z rádia se namísto ní ozve varování: „V tunelu Blanka havaroval vůz. Úsek mezi Malovankou a Prašným mostem je proto uzavřen.“

Podobné hlášení uslyší v případě nehody všichni řidiči, kteří budou mít naladěný Český rozhlas 1 Radiožurnál.

„Dispečeři budou mít možnost při vážném hlášení vstupovat do vysílání,“ vysvětluje mluvčí společnosti Metrostav František Polák s tím, že před všemi vjezdy do tunelu bude umístěna značka s frekvencí stanice, aby si ji řidiči mohli naladit.

O případných komplikacích v tunelu se však nedozvědí pouze ti, kteří poslouchají zmíněnou stanici. Díky tunelovému rozhlasu se budou hlasy dispečerů rozléhat po celé Blance a radit řidičům, jak se mají v případě nehody či požáru chovat.

Například ve chvíli, kdy v tunelu začne hořet, spustí se nejvyšší pohotovost. Automaticky se naplno rozsvítí světla v tunelu, která budou jinak za běžného provozu ztlumena, dispečeři budou řidiče varovat pomocí rozhlasu a u výjezdových ramp se rozsvítí dokonce i vodorovné značení, které nasměruje řidiče ven z Blanky.

Klíčovou roli však bude hrát odvětrávání. „Automaticky se vypne klasické větrání, aby na místo požáru neproudilo zbytečné množství kyslíku. Otevřou se speciální žaluzie, které budou odsávat kouřové zplodiny,“ vysvětluje Polák s tím, že minimálně čtvrt hodiny se bude díky odsávání dým držet u stropu, a lidé by tak neměli být ohroženi.

Do bezpečí se dostanou pomocí únikových východů. Ty se nacházejí po stranách tunelu vždy zhruba každých dvě stě metrů. Nevedou však na povrch, ale do vedlejšího tubusu.

Bezpečnostní opatření v tunelu Blanka

Naproti každému východu se navíc nacházejí takzvané SOS výklenky. V nich řidiči najdou telefon, hasicí přístroj či například nástroj na rozbití skla u vozu.

„Ve chvíli, kdy někdo vezme telefon, dispečer tohoto člověka okamžitě uvidí na videu a bude vědět, kde přesně se nachází,“ vysvětluje Polák. Každých pět set metrů se nachází speciální průjezd pro hasičská a záchranná vozidla, která se díky nim mohou dostat z jednoho tubusu do druhého.

Součástí Blanky jsou i tři heliporty, které mají sloužit pro vrtulníky záchranářů. Jeden se nachází u výjezdu v Troji, druhý na Letenské pláni a třetí pak přímo uvnitř křižovatky Malovanka.

Jedním z největších bezpečnostních opatření je rozdělení komplexu Blanka na tři tunely: Brusnický, Dejvický a Bubenečský. „Ve chvíli, kdy dojde k nehodě v jednom z těchto tunelů, zbylé dva budou nadále bez omezení fungovat,“ vysvětluje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Pravidlo by nemuselo platit v případě velkého požáru, kdyby se dým rozšířil do větší části tunelového komplexu.

Týden před otevřením komplexu probíhala kontrola bezpečnostních systémů:

Expert: Hrozbou budou hackeři

Tunel Blanka je podle expertů jedním z nejlépe zabezpečených v Evropě. Některé situace však mohou být nad jeho síly. Problémem by podle bezpečnostního experta a někdejšího šéfa Vojenské zpravodajské služby Andora Šándora mohl být například blackout.

  • Blanka má tři různé přívody elektřiny a náhradní baterie. Mohl by ji přesto ohrozit blackout?
    Problém je v tom, že náhradní zdroj slouží pouze k uzavření tunelu, aby se z něj řidiči v bezpečí dostali ven. Neprojektoval se, aby se jezdilo dál.
  • Tunel řídí moderní informační systémy. Mohou na něj zaútočit počítačoví piráti?
    Tato hrozba tu zcela nepochybně je. Podobná věc se stala před několika lety v Izraeli. Hackerství se v tomto ohledu stává čím dál tím větším problémem, hackeři jsou stále vynalézavější. Jak je proti nim však tunel Blanka chráněn, to nyní neumím říct.
  • Jaká jsou obecně největší rizika v tunelech, které musí projektanti eliminovat?
    Nejdůležitější je, aby se v případě nehody neopakovala situace z Kaprunu, kde v tunelu uhořelo několik lidí. Proto je v tunelech důležitý především kvalitní systém odvětrávání a dostatečné množství únikových východů. Je také důležité, aby měly složky integrovaného záchranného systému nacvičen případný zásah v tunelu. Už podle cvičení z loňského roku se dá říct, že v tomto problém nebude.