Příbramská radnice uvažuje, že si koupí stroj, který umí spravit rozbitou silnici i v mrazech.

Příbramská radnice uvažuje, že si koupí stroj, který umí spravit rozbitou silnici i v mrazech. | foto: Jiří Kubík, MěÚ Příbram

Příbram si chce koupit stroj, který spraví silnici i při -15°C

  • 8
Silničáři v Příbrami by mohli při opravách silnic vyzrát na zimu. Vedení města totiž uvažuje, že si koupí stroj, který umí díry "zalátat" i při -15 °C. Auta na opravený kus mohou navíc vjet již po deseti minutách a oprava je levnější než klasickým způsobem.

Zaměstnanci Technických služeb společně se starostou Příbrami Josefem Řihákem v pondělí sledovali, jak rychle a kvalitně spraví díru na vozovce stroj, o jehož nákupu město uvažuje.

Stroj umí silnici opravit i v mrazech. Vyhřeje díru a její okolí, do ní nasype asfalt, který je připravený v zásobníku, a ten pak zválcuje.

"K výhodám této nové technologie patří to, že se využívá odpad z frézování vozovek a cena opravy je ve srovnání s jinými technologiemi dvakrát nižší," řekl Řihák. Oprava je podle něj navíc i kvalitnější.

KOLIK DOSUD STÁLA ZIMA

Zimní údržba

Celkem 230 mil. Kč

Cestmistrovství

Benešov (Benešovsko, Příbramsko) 45 mil. Kč

Kladno (Berounsko, Kladensko, Rakovnicko, Praha-západ) 59,7 mil. Kč

Kutná Hora (Kutnohorsko, Kolínsko, Nymbursko, Praha-východ) 55,22 mil. Kč

Mnichovo Hradiště (Mělnicko, Mladoboleslavsko, Praha-východ) 27,6 mil. Kč

Škody na silnicích

Celkem 83 mil. Kč

Poškozeno je 30 % silnic

Cestmistrovství

Benešov 35 mil. Kč

Kladno 67 mil. Kč

Kutná Hora 29 mil. Kč

Mnich. Hradiště 52 mil. Kč

Pozn: Údaje jsou od listopadu 2010.

Zdroj: Středočeský kraj

"Když se běžně spravují díry v zimě, používá se studená balená směs, která se vysype na vyhřátou silnici, což není dobře. Vznikají spáry a záplata praská. Tady se silnice nahřeje a zasype stejně teplým materiálem. Nevznikají spoje, záplata je přilepená," vysvětlil Vít Jakoubek, jednatel společnosti, která stroj předváděla.

Na opravu dávají dva roky záruku. "Celou zimu vydrží stoprocentně, máme zkušenosti, že tři až pět let," tvrdí.

Tuto technologii zná i ředitel krajské správy a údržby silnic Pavel Čihák. "Je to zřejmě kvalitní práce, ale hodí se spíš do měst, kde je čas na to si s tím vyhrát. Vím, že to používají v Praze," řekl.

Škody jsou zatím 180 milionů

Zda stroj za dva miliony Příbram koupí, rozhodne vedení města nejpozději v březnu. "Budu to podporovat. Obsluha je jednoduchá, zvládnou ji dva lidé. Nám jde o to, abychom opravu silnic urychlili," podotkl Řihák.

Když totiž chtějí vozovku spravit, musí vypsat výběrové řízení na firmu, která to udělá. A to trvá i týdny. Pokud by měli vlastní stroj, může se s opravou začít hned.

Díry se po zimních měsících objevují po celém kraji a podle propočtů jsou škody větší než minulou zimu. Zatím jsou na 180 milionech, a to jen na silnicích druhé a třetí třídy, které Středočeský kraj spravuje. Poškozeno je zhruba třicet procent silnic.

V rozpočtu je na celý rok na zimní i letní údržbu silnic miliarda. "Čím více dáváme v zimě na sjízdnost, tím méně pak máme na jaře na opravy. Už teď je jasné, že v rozpočtu musíme na opravy najít další miliony," uvedl náměstek hejtmana Robin Povšík.

Zimní údržba stála Středočeský kraj už 230 milionů korun, což je o 80 milionů víc, než bylo původně v plánu.