Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příbramská Svatá Hora stále čeká na nové varhany, stavba trvá už roky

  16:47aktualizováno  16:47
Svatá Hora v Příbrami je významným poutním místem a už dlouho potřebuje nové varhany. Ty původní, které pocházejí z roku 1947, totiž dosloužily. Nové velké varhany vznikají už přibližně tři roky a ještě další dva tři roky vznikat budou. Stát by měly patnáct milionů korun. Peněz se ale stále nedostává.

Varhanář Vladimír Šlajch postavil pro Svatou Horu zatím provizorní chórové varhany. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Stavbu nových varhan financují jen sponzoři a soukromí dárci. Varhanář Vladimír Šlajch je staví v dílně v Borovanech na Českobudějovicku a ze Svaté Hory mu průběžně chodí peníze.

"Je to práce otevřená na celé roky. Je to pro mě výjimečná zakázka samozřejmě tím, že jde o varhany pro Svatou Horu. Také to pro mě znamená, že nemohu dělat nic jiného, protože varhany zabírají celou dílnu," říká Vladimír Šlajch.

Na osm metrů vysokých a šest metrů širokých varhanách, které budou mít přes dva tisíce píšťal, pracuje spolu s dalšími čtyřmi lidmi už skoro tři roky. A ještě roky pracovat bude. Kdyby na ně byly peníze hned, stavba by prý trvala asi dva roky.

Je to práce založená na důvěře, říká varhanář

Svatohorské varhany jsou jedny z největších, jaké kdy dělal. A možná budou také poslední. "Je to práce založená na důvěře. Věřím, že mi Svatá Hora zaplatí, a oni mně, že varhany dokončím. Osobního přístupu a těchto zvláštních lidských okolností si velmi vážím. Dneska už to totiž většinou funguje jinak," dodává varhanář.

Varhany na Svaté Hoře v Příbrami

* Původní varhany vyrobila v roce 1947 pro Svatou Horu firma Rieger-Kloss. Nyní se demontují a nástroj je nabídnut na díly.

* Nové vznikají v dílně Vladimíra Šlajcha u Českých Budějovic. Osm metrů vysoké a šest metrů široké varhany hlavně z borovice, smrku a lípy budou mít přes dva tisíce píšťal ze dřeva a cínu.

* Od prosince 2007 jsou na Svaté Hoře chórové varhany, které nyní nahrazují velké varhany v bazilice. Jsou ze tří přenosných modulů, takže je možné je vynést ven nebo je využít jako dva nástroje.

Nejen způsobem financování a velikostí budou varhany výjimečné. "Varhany jsou vždy unikátní, nevyrábějí se sériově," říká svatohorský varhaník Pavel Šmolík.

Nové varhany by měly sloužit alespoň tři sta let. Ne jako ty původní z roku 1947 od firmy RiegerKloss. Na Svaté Hoře už je jen jejich část, nyní se demontují.

"Byly umístěny částečně na půdách, vystaveny velkým klimatickým vlivům. Byly to varhany s elektropneumatickou trakturou, převratnou v době svého vzniku, ale všechny jejich součásti jsou již po době své životnosti," říká Šmolík, který hrál na svatohorské varhany deset let.

Varhany jsou i otázkou estetiky

"Původní varhany byly obrazem své doby, ale byl zázrak, že se vůbec povedlo je sem v tak těžké době dostat," říká Šlajch.

Pro Svatou Horu už jedny varhany vyrobil, a sice menší chórové. Na ty původní se sice dalo ještě hrát, ale podle Šmolíka je to i otázka estetiky. "Místo oltáře v kostele bychom asi také nepoužili prázdný barel od nafty, jelikož by nám to nepřišlo vhodné, tak i varhany využívané v liturgii by měly dostát určitým estetickým požadavkům," říká.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Volné prostranství u hotelu InterContinental v Pařížské ulici v Praze 1.
Lidé odmítají zástavbu volného prostranství v Pařížské ulici. Chtějí zeleň

Náměstíčko u pražského hotelu InterContinental, jedna z mála volných ploch v této části centra, se má proměnit ve stavební pozemek. Z rozhodnutí Institutu...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.