Eskalátory v pražském metru (ilustrační snímek)

Eskalátory v pražském metru (ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Úrazů na eskalátorech v metru přibývá. Schody totiž často jezdí rychleji

  • 63
V pražském metru přibývá úrazů na jezdících schodech. Podle statistik se na nich zraní nejméně jeden cestující denně. Kovové schody totiž často jedou rychleji, než by měly, jsou nebezpečné hlavně pro méně pohyblivé lidi a pro malé děti.

V roce 2010 spustil Dopravní podnik kampaň Bezpečně na pohyblivých schodech. O rok později kvůli stále se množícím úrazům v metru nechal nainstalovat bezpečnostní kartáče na všechny eskalátory ruského typu.

Opakovaně se stávalo, že dítěti uvázla noha mezi bočnicí eskalátorů a schodem. Za to dopravce zaplatil přes tři a půl milionu korun. Ovšem nezdá se, že by pohyblivé schody v metru byly bezpečnější.

Úrazy na eskalátorech

Počty úrazů v jednotlivých letech

2009 - 368
2010 - 411
2011 - 390
2012 - 403
2013 - 441

Co dělat při úrazu na schodech

1. Zastavit eskalátory tlačítkem STOP, které dá zároveň znamení staničnímu pracovníkovi.

2. Zavolat záchranku, poskytnout první pomoc zraněnému.

3. Počkat na příchod staničního pracovníka a poskytnout mu kompletní informace.

4. Podepsat formulář o nehodě cestujícího, poskytnout pracovníkům metra kontaktní údaje.

I přes tato opatření se počet úrazů na nich zvyšuje. Jen loni se na eskalátorech podle mluvčí Dopravního podniku Anety Řehkové stalo 441 úrazů. Přitom například v roce 2009 jich bylo 368.

Alespoň to již tolik nejsou úrazy dětských chodidel a prstů. Lidé se nejčastěji zraní proto, že jeden cestující nechtěně srazí jiného.

V poslední době se nejvíce úrazů na eskalátorech stává seniorům, kteří jsou navíc nejnáchylnější k pádům kvůli zdravotním potížím.

Problémy jim dělá také nástup na příliš rychlé pohyblivé schody a výstup z nich.

Rychlejší, než dovoluje norma

MF DNES uskutečnila několik vlastních měření rychlosti eskalátorů na vybraných stanicích, kde jsou staré ruské pohyblivé schody, které jsou oproti novějším mnohem rychlejší.

Vyplynulo z nich, že třeba ve stanicích Náměstí Republiky směrem k obchodnímu centru Palladium a Můstek při výstupu z linky B jedou eskalátory rychlostí 0,9 metru za sekundu, ve stanici Anděl rychlostí 0,83 metru za sekundu, což je více, než povoluje evropská norma. Ta udává nejvyšší možnou rychlost 0,75 metru za sekundu.

Naopak nové schody se obvykle pohybují rychlostí 0,27 až 0,55 metru za sekundu, takže vyjet nejdelší pražské eskalátory ve stanici Náměstí Míru trvá přes dvě minuty.

Také proto tam většina lidí pohyblivé schody vychází, nebo dokonce vybíhá. A to zase zvyšuje nebezpečí úrazů.

Podle Unie se s kočárkem na eskalátor nesmí, jenže...

Rizikovou skupinou při cestování na eskalátorech jsou kromě důchodců i rodiče s dětmi a kočárky. Evropská unie dokonce před několika lety cestování s kočárky na eskalátorech zakázala. Norma ovšem není pro členské země EU závazná.

V Praze rodiče často nemají na výběr. Anebo mají: nejezdit metrem vůbec.

"Cestování metrem s malými dětmi jsem se raději vyhýbala. Schody jsou dost vysoké, takže udržet těžký kočár ve vodorovné poloze je dost náročné," popisuje Olga Kunešová, spoluorganizátorka nedávné akce S kočárkem Prahou.

"Děti mám rok a půl od sebe a držet jednou rukou kočár a druhou další malé dítě na eskalátorech prostě nejde. Volila jsem tedy raději cesty delší, především tramvajemi, ale to také nebylo vždy ideální," líčí Kunešová.

Maminkám, seniorům a invalidům by pomohlo bezbariérové zpřístupnění všech stanic metra. To Dopravní podnik slibuje, jenomže za více než deset let. Bezbariérovou MHD chce mít do roku 2025. V současné době je bezbariérových 36 z 57 stanic pražského metra.

Ani Invalidovna není pro invalidy

Dopravní podnik sliboval, že už letos začne stavět bezbariérové přístupy ve stanicích Anděl, Invalidovna, Můstek a I. P. Pavlova.

Plány se však zpožďují. Pouze ve stanici Anděl se začne už za měsíc. Ponese to s sebou uzavření části nástupiště blíže výstupu k Andělu. Otevření bezbariérového přístupu je naplánováno na podzim příštího roku.

Náročné výběrové řízení na zhotovitele zdrželo stavbu ve stanicích Můstek a I. P. Pavlova, kde se mělo začít v polovině roku. Nicméně ještě v tomto roce se se zahájením prací počítá.

Nejvýraznější odklad čeká stanici Invalidovna, která měla být celá dočasně uzavřena kvůli výstavbě na povrchu. V rámci ní se bude přestavovat vestibul a vznikne bezbariérový přístup. Investor to však odložil na rok 2017 nebo 2018.