Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Primátor by „jízdné zdarma“ přejmenoval, podle inspekce není zadarmo

  13:31aktualizováno  13:31
Pražský primátor Bohuslav Svoboda se snaží vyřešit problém s "jízdným zdarma". Navrhuje, že by se mohlo jednoduše přejmenovat. Česká obchodní inspekce totiž označila nabídku Dopravního podniku na jízdné zdarma pro určité věkové skupiny za nekalou praktiku.

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Školáci, kterým už bylo 10 a také senioři od 65 do 70 let, si totiž musí koupit speciální aplikaci na Opencard za 120 korun. Zcela zdarma tedy tím pádem nejezdí.

"Dopravní podnik neinformuje spotřebitele tak, jak by měl, takže se dopouští nekalé obchodní praktiky," řekla už dříve zástupkyně ředitele České obchodní inspekce pro Prahu a střední Čechy Šárka Balková.

Výklad zákona je podle ČOI takový, že pokud je něco zdarma, nesmí to být spojeno s žádnou platbou, byť by se týkala něčeho jiného.

Primátor navrhuje, že by se "jízdné zdarma" mohlo nově jmenovat například na "akční tarif" či "kupon za stovku". 

"Pokud se jedná jen o to, že slovo zdarma je nesprávně použité, tak jistě právníci najdou variantu, jak to jízdné pojmenovat, aby to vyhovovalo zákonu," poznamenal Svoboda. Připouští i možnost, že by děti a senioři Opencard vůbec nepotřebovali a před revizorem by obstáli s jiným dokladem, například občanským či školním průkazem. Takový postup města je však málo pravděpodobný.

Pražané by mohli chtít vrátit peníze zpět

Pražský advokát Jan Černý zároveň upozornil na to, že pokud ČOI porušení zákona prokáže, může to mít dopad i na peněženky Pražanů. Ti by totiž mohli žádat o vrácení poplatku.

"Pokud by někdo prokázal, že si ten produkt koupil na základě klamavé reklamy, tak si umím představit, že by mohl požadovat uvedení do původního stavu, to znamená navrácení peněz zpět," řekl Černý.

Primátor je přitom právě tím, kdo před volbami navrhoval osvobodit od placení jízdného děti do 15 let. Nyní se však bude muset rozhodnout, jestli slib poruší a jízdné přejmenuje, nebo ho zcela dodrží a poplatek 120 korun zruší.

Politolog Petr Just tvrdí, že ne zcela splněný slib by primátorově image neměl ublížit. "Lidé to budou brát tak, že je lepší dát jednou 120 korun a pak mít jízdné zdarma než platit žákovské jízdné," soudí.

Vyhnout se pokutě není v případě jízdného zdarma jednoduché. Aby revizoři nárok uznali, musí mít u sebe dítě od 6 do 10 let jakýkoli průkaz s fotografií a věkem. Junioři do 15 let si pak musí pořídit Opencard a nahrát na ni aplikaci za 120 korun. Magistrát systém odůvodňuje tím, že revizor musí mít možnost ověřit si věk dítěte.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policii zavolali na místo střelby exekutoři, na které muž mířil.
Muž vzal zbraň a začal střílet do vzduchu, nadýchal dvě promile

Opilý muž střílel v pondělí večer v ulici Nad Šafránkou v Praze 6 ze své legálně držené zbraně. Na místo vyrazilo několik policejních hlídek a...  celý článek

Krávy na pastvě zabil výboj proudu ze sloupu vysokého napětí.
Elektrický výboj zabil krávy na pastvě, mohla ho vyvolat poštolka

Celkem tři telata z jedné farmy na Benešovsku zemřela po zásahu elektrickým proudem. Pásla se v tu chvíli na louce pod stožárem elektrického vedení. Podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.