Tomáš Hudeček

Tomáš Hudeček | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Hudeček: Nápad, aby úředníci pokutovali řidiče, je můj a tlačím ho dál

  • 9
Když přijede na Moravu, říkají mu, že mluví pražsky. "V Praze zase, že moravsky," říká olomoucký rodák Tomáš Hudeček, který je už 55 dní pražským primátorem. V rozhovoru pro MF DNES uplynulé dva měsíce zhodnotil.

Vaši spolupracovníci údajně vytvořili jakýsi manuál, jak s vámi jednat. Taktické pokyny pro úředníky a ředitele.
A to existuje?

Prý ano.
To vůbec nevím. Jen vím, ale to není žádný manuál, že se kolega sem tam s někým sejde přede mnou, ale to není s úředníky, myslím. Kolegové prý říkají lidem, se kterými mám schůzku, že ve chvíli, kdy se začnu ptát, tak že mě téma zajímá. Ale to mně nepřijde jako manuál. Překvapili jste mě, co se mi děje v sekretariátu.

Dobře, tak pojďme k vážnějším věcem. Říkal jste, že Praha nemá peníze na velké projekty a bude se muset soustředit pouze na malé. Jak si městská kasa stojí?
Situace není dobrá v tom, že už nemůžeme víc investovat. Dlužíme pořád stejně a klesá nám k tomu příjem. Od roku 2008 je to asi o sedm miliard méně. A porostou povinné výdaje po otevření Blanky či metra. Praha nyní dluží asi 30 miliard korun a dalších osm v rámci směnečného programu na tramvaje.

A neznamená to, že nezbude nic jiného než zdražit jízdné?
Je obecně přijímanou tezí, že ve chvíli, kdy se otevře nových pět stanic metra A, tak by se mělo na jízdné sáhnout. Je jedno, kdy se nová trasa otevře, zda v září, říjnu či listopadu 2014. Případné zdražení by bylo od čtvrtletí, tedy může to být 1. ledna následujícího roku.

Tedy možnosti, jak zvýšit příjmy Prahy, existují.
Možnosti příjmů jsou třeba daň z nemovitosti, různé poplatky, pokuty a výnosy z městských firem. S daněmi z nemovitosti čekáme na zákon, který umožní oddělit Václavák od Kunratic, protože zatím platí rovnítko jedna obec, jedna daň. Dokážu si představit, že daň z nemovitosti se zvedne, protože není chyba, že v Kunraticích je vysoká, ale že na Václaváku je malá. U poplatků platí, že když se třeba zvednou za svoz odpadu, tím spíš smetí lidé odvezou jinam. Navíc poplatky se asi zvednout nedají, protože mám pocit, že Pražané na tom nejsou tak, jak se kdysi říkalo: v Praze je blaze, a tak se může vše zdražit.

Řekl jste, že chcete vyhnat bezdomovce z tramvají, autobusů, metra. To vás také bude stát peníze, víte už kolik?
Ještě nevíme. Naším cílem není vyhnat je z tramvají, ale sociální situaci zlepšit tak, aby tento jev z vozů zmizel. Vyhnat bezdomovce z MHD je svým způsobem zavádějící. Už jsem se poučil, že takto se to nesmí říkat. Bude nás to stát peníze, ale myslím si, že se měly dávat dávno. Je to dluh, ne nová investice. Chceme rozšířit centra a navýšit peníze na terénní pracovníky, kteří těmto lidem pomáhají. Tím omezit důsledky bezdomovectví, jako je zápach v tramvajích. Záleží na dohodě s městskými částmi, protože se budou bránit velkým centrům. Je otázka, nakolik se podaří vyjednat více malých.

Kdo bude bezdomovce vytahovat z vozů a předávat je terénním pracovníkům - strážníci, nebo bezpečnostní agentura?
Zase se vracíte k tomu, že někdo řekl vyhazovat bezdomovce z tramvaje. Naším úkolem je bezdomovce, který vypadá tak, jak vypadá, ještě předtím, než nastoupí do vozu, umýt, postavit na nohy, tak aby nenastoupil špinavý.

A když nastoupí?
Tak musíme najít místa, kde se to děje nejvíc, a soustředit se na ně.

Koalici s ODS jste rozbili kvůli problémům města, které se vám prý nedařilo řešit. Ale dosud jsme neslyšeli žádné řešení TOP 09. Tak třeba: projedou se lidé 1. května 2014 tunelem Blanka?
Zatím tomu vše nasvědčuje a já doufám, že ano. Na rozdíl od minulé koalice se nám daří platit za stavební práce. Tam, kde ještě platby neprobíhají, analyzujeme, jestli můžeme jako rada schválit proplácení nebo ne, protože narostly vícepráce.

Zákon stanovuje limit pro vícepráce a spekulovalo se, že by na Blance mohl být překročen. Platíte tedy zcela legálně?
To, co lze zaplatit legálně podle právní analýzy, tak ano.

Coby zastupující primátor řešil Tomáš Hudeček povodně

Máte tedy nějaké řešení, jak zaplatit celou částku legálně?
Kompletní právní rámec financování Blanky k dnešnímu dni není. U některých víceprací to opravdu zatím vypadá tak, že se nevlezou do žádného zákona o veřejných zakázkách. Zjišťujeme možnosti.

To je ale asi zásadní pro otevření tunelu. Myslíte, že Metrostav bude pokračovat v práci tak, aby se stavba otevřela v květnu, když nebude mít jistotu, že dostane zaplacenou celou částku?
Tohle se musí vyřešit, než se tunel dostaví. O to se snažíme.

Problematická je i dodávka 250 tramvají za 19 miliard korun, na které nemá město peníze. Před několika měsíci jste řekl, že by se měla smlouva se Škodou Transportation zrušit. Ale to zřejmě nepůjde, nebo ano?
Nejlepší by bylo ji zrušit. Respektive kdyby nebyla nikdy uzavřena. A také neuzavřít dodatky. Protože podle některých právních analýz jsou to právě ony, které znemožňují vypovězení smlouvy. Jednáme o tom.

Na jednání se Škodou jste prý řekl, že chcete odebrat z té zakázky o stovku tramvají méně.
Naším cílem je, aby Praha odebrala zhruba o polovinu nebo alespoň o sto tramvají méně. A pokud by to šlo, tak prodloužit dodávku na více let. Ale zatím se zdá, že nám to zákon neumožňuje.

A zmenšit ji téměř o polovinu?
Musela by být shoda obou stran. Zmenšit takto zakázku právně lze.

Dotáhnete projekty, které rozjel váš předchůdce Bohuslav Svoboda? Například, že magistrát pošle úředníky do ulic, aby pokutovali za špatné parkování místo strážníků?
To byl nápad můj a ten tlačím dál. Ono je v praxi jedno, jestli to bude dělat strážník nebo úředník, protože město platí oba. Je ale trochu divné, že člověk, který je cvičený na různé zásahy, řeší špatné parkování. Aby pokuty vybírali úředníci, to podle zákona nelze. Musíme se domluvit se Svazem měst a obcí a do zákona prosadit možnost, nikoliv povinnost, že vybírat pokuty může i někdo jiný než-li policie.

Už to někdo zpracovává?
Ne, jsme před schůzkou se Svazem měst a obcí, a pokud jim nebude ta formulace vadit, následuje legislativní proces, který může trvat pár let. Nebude to hned, což je škoda, ale nedá se nic dělat.

Do křesla primátora vás vynesla voda...
Ano, ano.

Zviditelnil jste se. Do té doby neměla pražská TOP 09 žádnou tvář, tedy odhlédneme-li od volebního lídra Zdeňka Tůmy, který se radnici poněkud vzdálil.
Vůbec nevnímám, že bych se stal známějším...

 Budete příští rok kandidovat na primátora?
Počkejte, pořád jsou čtyři radní obviněni, a kdo ví, co se stane. Také jsme před krajským a republikovým sněmem. Teď se neodvážím říct, jestli do toho půjdu. Stále je tam příliš mnoho kdyby.

,