Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příměstské autobusy končí na Ládví. Spory o ně trvají už téměř rok

  15:43aktualizováno  15:43
Od loňského dubna končí u metra Ládví příměstské autobusy z Mělnicka a Neratovicka. Denně tu zastaví zhruba o sto autobusů víc než dříve. Řadě místních leží příměstské linky v žaludku. Bezprostředně po této změně vytvořili proto místní obyvatelé iniciativu s názvem Ládví není autobusák.

Na Ládví se konala demonstrace zdejších občanů kvůli novým autobusům (10.11.2015). | foto: Michaela Bůnová, iDNES.cz

Dopravní peklo

  • Když u stanice Ládví v dubnu 2015 začalo denně stavět o sto autobusů víc, objevily se zde dopravní komplikace.
  • První dny po změně se v místě setkávaly třeba i čtyři autobusy, které se na zastávku nevešly. Provoz tak vázl.
  • Řidiči autobusů pouštěli cestující ̈z vozů i mimo zastávku. Davy lidí na silnici tak ještě více dopravu zpomalily.
  • Řidičům příměstských linek se nová konečná stanice také nezamlouvala. Stěžovali si, že v místě chybí zázemí pro odpočinek. Navíc nové jízdní řády způsobovaly nemalá zpoždění.

„Autobusová doprava přináší jen negativa ve formě hluku, prašnosti, nebezpečných dopravních situací a zhoršené obslužnosti,“ říká na adresu změny mluvčí iniciativy Lucie Vélová.

Ropid, který v Praze organizuje dopravu, autobusy v Ládví hájí. „Rok provozu nám ukázal, že toto místo byla správná volba, nejlepší řešení z možných,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Vhodnost Ládví měla posoudit studie ČVUT, ta jako další varianty, kde by mohly autobusy stavět, posuzovala i nádraží v Letňanech, Holešovicích a ve Střížkově.

Cestujícím se zastávka líbí, tvrdí Ropid

Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid

Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid

Filip Drápal, mluvčí Ropidu. Podle organizátora pražské dopravy Ropid jsou autobusy v Ládví v pořádku.

Jak Ropid hodnotí rok po dopravní změně v Ládví?
Byl to rok intenzivního vyhodnocování provozu, komunikace jak s cestujícími, tak místními obyvateli i jednotlivými městskými částmi, městy a obcemi. Byl to také rok řešení nedostatků. Jsme přesvědčeni, že po doladění některých věcí, vychytání „dětských nemocí“ a zažití změn cestujícími už je situace stabilizovaná. Máme ještě pár záležitostí k dotažení, které by měly přinést další zlepšení.

Na zastávce se v jeden moment často setkávaly čtyři autobusy. Jak to Ropid vyřešil?
Snažili jsme se předejít především systémovému sjíždění více autobusů drobnými časovými posuny v jízdních řádech či úpravou systému odstavování autobusů na přestávky. Občasnému potkávání více autobusů zejména ve špičkách ale zabránit nelze. Není to však nic závažného. Autobusy, zejména ty městské, stráví na zastávce v průměru dvacet sekund a vždycky se mezi sebou nějak domluví. Vyhrocenější situace ze začátku provozu, kdy nebyli řidiči zvyklí na nový režim, už nyní nejsou.

Jaké máte reakce na změny?
Máme pozitivní reakce od cestujících i starostů města obcí ve středních Čechách, kteří doufají v zachování současné konečné v Ládví. I lidé z Březiněvsi nebo starých Ďáblic si pochvalují rozšířenou nabídku spojů zejména v době delších intervalů večer a o víkendech.

Iniciativa tu udělala blokádu. Změnilo se pak něco?
Jelikož blokáda vlastně dopravu příliš neblokovala, nemyslíme si, že by jí to nějak uškodilo. Dokázali ale takto upozornit na tuto problematiku a možná nás i trochu přinutit intenzivněji komunikovat a znovu vysvětlovat.

Iniciativě Ládví není autobusák se příměstské linky nelíbí

Lucie Vélová

Lucie Vélová

Lucie Vélová, obyvatelka Ďáblic

Změnila se za tu dobu nějak doprava v Ládví?
Bohužel přes veškeré naše úsilí Ropid počet spojů příměstských linek na Ládví zvýšil. Dílčím zlepšením bude pro obyvatele Ďáblické ulice čerstvá změna, a to, že expresní linka 349 z Mělníka nepojede přes Ďáblice, nýbrž po Cínovecké, končit však bude stejně na Ládví.

Kvůli změně u Ládví jste udělali symbolickou dopravní blokádu. Pomohla?
Demonstrace měla upozornit na to, že odpor obyvatel neutichá, protože problémy a negativa ukončení příměstských linek přetrvávají. Akce naše očekávání naplnila, problematika oslovila další podporovatele a média, kritickým hlasům brzy došly faktické argumenty.

Někteří vás označují za „hlučnou menšinu“. Co vy na to?
Petici podepsalo přes čtyři tisíce převážně místních občanů, to je takřka polovina potřebná pro místní referendum. Podpisy jsme shromáždili jen na Ládví za pouhé tři týdny. Nálepka menšinového názoru je ubohým pokusem snížit význam tak silné reakce rezidentů. Navíc část dojíždějících s námi sympatizuje a většina nepreferuje konkrétní přestupní bod, pokud bude na metru.

Máte nápad, jak zdejší dopravu změnit?
Velkým problémem je samozřejmě individuální automobilová doprava, která v Ládví neubyla, spíše naopak. Z pozice občanů se toto nedá moc řešit, letos mají být zavedeny zóny placeného stání. Určitě je na místě zvětšovat kapacitu záchytných parkovišť, například v Letňanech u metra. Zatraktivnění veřejné hromadné dopravy by pomohlo i zrušení pásmového provozu metra C v úseku Ládví – Letňany.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.