Veřejné přístaviště vznikne také v Nymburce.

Veřejné přístaviště vznikne také v Nymburce. | foto: Vizualizace: Ředitelství vodních cest

Veřejné přístavy na Labi mají přitáhnout turisty od Týnce po Mělník

  • 18
Dvanáct veřejných přístavů by během příštích dvou let mělo vzniknout na Labi mezi Týncem a Mělníkem. Středočeský kraj tak chce podpořit rozvoj vodní turistiky. Jeden přístav vyjde na pět až čtyřicet milionů korun. Jediný takový je zatím pouze v Týnci.

Pro někoho to může být ideálně strávená dovolená: rodina si v Mělníku vypůjčí na několik dnů loď, dopluje po Labi přes Neratovice a Nymburk do Poděbrad, kde stráví dva dny prohlídkou města a lázeňskými radovánkami.

Pak se lodí přesune dál do Kolína, odkud po cyklostezce dojede na návštěvu zámku Radim. Loď majiteli vrátí v Kolíně.

To je jedna z mnoha variant, jak by během tří let mohla začít fungovat síť spolupracujících měst, obcí a podnikatelů v Polabí, která do Středočeského kraje přitáhne turisty.

S městy na ní pracuje obecně prospěšná společnost Zlatý pruh Polabí, která sdružuje jednotlivé aktéry spolupráce pomocí memoranda. Nyní jich je již sedmatřicet a patří k nim třeba Nymburk, Kolín, ale i krajská hospodářská komora nebo Státní plavební správa.

Jednu z hlavních rolí v memorandu hraje Ředitelství vodních cest. To chce během let 2014 a 2015 ve městech jako Mělník, Lysá nad Labem, Nymburk, Poděbrady či Kolín vystavět veřejná přístaviště či přístavy propojené s památkami a restauracemi.

Přístav je zatím jen v Týnci

Právě přístaviště jsou v Polabí základní podmínkou rozvoje vodní turistiky. Dosud kromě Týnce nad Labem ve středočeských městech chybějí. Scházejí tak místa, kam by menší lodě či rekreační plavidla mohly pohodlně připlout, zakotvit, načerpat palivo či doplnit zásoby vody. Anebo dlouhodobě zakotvit v takzvané vnitřní maríně.

Veřejné přístavy na Labi

To se má změnit. "Na projektu pracujeme po dohodě se starosty měst i dalšími subjekty tak, aby kolem řeky zároveň vznikly cyklotrasy, naučné stezky a další atraktivní turistické cíle. Přístavy letos budujeme v dolním toku Labe na Ústecku, v příštím a přespříštím roce se zaměříme na střední tok řeky, tedy na střední Čechy," upřesňuje ředitel vodních cest Jan Skalický.

Zlatý pruh Polabí nyní chystá přistoupení nových aktérů k memorandu o spolupráci. V příštích několika týdnech jej tak podepíší třeba Poděbrady a Mělník.

Města: Chceme využít potenciál řeky

Města takovouto spolupráci vítají, přestože je jasné, že investovat budou muset i ona, z vlastních rozpočtů. Ředitelství vodních cest zaplatí vše, co postaví takříkajíc na vodě. Infrastrukturu okolo budou financovat právě obce.

Například Mělník předběžně uvažuje o nákladech ve výši asi šesti set tisíc korun. I tak s podporou počítá. "Vodní turistika se stává čím dál atraktivnější a sama města jsou malými pány. Neumějí potenciál řeky využít," říká starosta Mělníka Ctirad Mikeš.

Právě do Mělníka nyní zajíždějí jen výletní lodě, které jsou podle starosty jednotkami samy pro sebe a jejich pasažéři v kraji či ve městě příliš nepobudou. "Většinou je zde naloží do autobusů a odvezou do Prahy," poznamenává Ctirad Mikeš. V souvislosti se sítí veřejných přístavů doufá v oživení historického centra města.

Společnost Zlatý pruh Polabí zapojuje do spolupráce kromě měst také další subjekty - třeba hoteliéry z Polabí, výrobce lodí a jejich půjčovny nebo provozovatele památek.

"Ti všichni pak mohou spolupracovat na vzájemné propagaci. Na zámku se lidé dozvědí o možnostech trávení dovolené na lodi, naopak v přístavu budou hledat návštěvníci program, kam mohou vyrazit třeba na jednodenní výlet na kole," uvádí Pavel Hlaváč ze Zlatého pruhu Polabí. Časem chystá Zlatý pruh také knihu o celém toku Labe od jeho pramene až do Hamburku.