Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vltavský přívoz ve středočeských Máslovicích slouží už 500 let

  10:12aktualizováno  10:12
Z Libčic nad Vltavou se lidé dostanou do Máslovic nejrychleji přívozem. Ten zažil už krále Ferdinanda I. A bez újmy přežil všechna následující politická zřízení. Zdejší přívoz je jedním z nejstarších v Čechách. A jezdí celý rok. Nezastaví ho ani zimní mrazy.

Přívoz přes Vltavu v obci Máslovice | foto:  František Vlček, MAFRA

Od muzea másla v Máslovicích kousek za Prahou scházím pěšky z prudkého kopce směrem k Vltavě. Žlutá turistická značka mě po chvíli přivádí k řece. Šipka na ceduli ukazuje cestu přes 140 metrů širokou Vltavu. Potřebuju se dostat do Prahy. Než si stačím přečíst, že je vlaková stanice v Libčicích nad Vltavou vzdálena pouhý kilometr a dostat se tam dá jen přívozem, přichází převozník.

"Tak pojďte, startujeme," nabízí mi ochotně převozník Jiří Kafka. Ani jsem nečekal, že přívoz pojede přesně na čas, Je 9:24 hodin a podle jízdního řádku máme ještě minutu. "Dneska je mlha, ale kolikrát není vidět ani na druhý břeh. Ale podle pravidel jezdíme skoro za každého počasí," hlásí převozník.

Přívoz přes Vltavu v obci Máslovice

Převozník odvazuje loď pro 14 sedících pasažérů, mohutně se do ní opře a na zpátečku startujeme. "Musíme dávat pozor zprava i zleva. Na všechno jsou předpisy. Jako na silnici," vysvětluje Jiří Kafka. Jezdí tudy velké lodě s turisty až z Německa nebo nákladní s pískem a jiným materiálem. S převozníkem se zdraví. "Houkají. Ti hodně známí i mávají," vypráví.

Plujeme pomalu a tiše. "Ráno před šestou nasedají na loď zaměstnanci Výzkumného ústavu včelařského. Je támhle, kousek za přívozem," ukazuje Kafka za stánek s občerstvením, který je součástí přívozu. "Přijíždějí většinou z Prahy vlakem nebo auty, které nechávají na parkovišti u břehu. Odpoledne je vozím zpět."

Vedení Výzkumného ústavu včelařského, jehož specialitou je studium včel a také Dolská medovina, přívoz provozuje, finančně mu pomáhá i máslovická radnice.

První převozník byl mlynář

Přívoz je jedním z nejstarších v Čechách. Lidi tu vozil přes Vltavu mlynář už v první polovině 16. století. Nařídili mu to prý úředníci krále Ferdinanda I. Převozníků se tu vystřídaly stovky, lidí, které převáželi přes řeku, možná statisíce. "Žádný režim přívoz nezastavil. Jede od té doby nepřetržitě," říká převozník Kafka.

Přívoz Máslovice

Provozní doba:
pondělí až pátek:
6:00 - 18:25 hodin
sobota a neděle:
6:55 - 17:25 hodin

Sazebník jízdného:
dospělá osoba:
10 korun
studenti, děti do 15 let:
5 korun
jízdní kolo:
10 korun
motocykl:
15 korun

Přívoz jezdí celý rok. Nezastaví ho ani mrazy. Pouze vítr nad 45 kilometrů v hodině či průtok vody nad 450 kubických metrů za sekundu. "Když mám chvilku, chytám i ryby. Kolikrát se podaří chytit i krásného sumce nebo i úhoře a candáta," dodává převozník.

A cesta lodí přes Vltavu se pravděpodobně udrží další dlouhá léta. Proti proudu je totiž nejbližší lávka pro pěší v Řeži a ještě dále v Klecánkách. To je asi čtyři a šest kilometrů. Po proudu řeky je silniční most v Kralupech nad Vltavou, který je vzdálen necelých osm kilometrů. A další přívoz je až v Klecánkách, pražských Bohnicích a ve Vraňanech.

Máslovický přívoz využívají i turisté. "Také s ním jezdíme. Proč ne. Dříve tu dokonce plula loď, která pobrala i auta. Ale to už je dnes asi zbytečné," říká Karel Rokos, který prochází po červené turistické značce. Ta vede po pravém břehu Vltavy a často ji používají i cyklisté. "Když byste chtěl jet z Libčic do Máslovic, ujedete patnáct kilometrů přes Kralupy. Takhle je to jen přes řeku," dodává Rokos.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.