Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smlouvu na SMS jízdenky vyšetřuje policie. Praha ji chce rozšířit

  19:00aktualizováno  19:00
Budeme o dluzích jednat, holedbalo se loni nové vedení pražského magistrátu. S firmou eMoneyServices, která vlastní práva k projektu Opencard, se však čím dál častěji schází u soudu. Město navíc nyní zvažuje rozšíření smlouvy s firmou Erika, kterou vyšetřuje policie.
Opencard (ilustrační snímek)

Opencard (ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Sotva na magistrát nastoupila koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice, padl z úst primátorky odvážný slib: řešení Opencard představí nové vedení města do Vánoc 2014. Na konci března město budoucnost karty Pražana stále nevyřešilo.

Místo toho plánuje další alternativu. Po opětovném zavedení papírových kuponů chce vytvořit mobilní aplikaci Sejf, jejíž pomocí by bylo možné si kupovat předplatné kupony na MHD.

Nesplněné sliby nového vedení magistrátu

Slib č. 1: Do Vánoc bude město znát varianty, jak pokračovat v problematické Opencard. Tak hovořila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) na konci listopadu. Zatím se město omezilo na papírové kupony a chystaný projekt mobilní aplikace, to problém Opencard neřeší.

Slib č. 2: Vedení metropole v polovině ledna slíbilo, že do konce měsíce zpracuje analýzu, jak dál. Město dosud žádnou analýzu nepředstavilo, stále na ni čeká. K 30. dubnu chce na základě posudků vypracovat právní návrh, jak se vypořádat se společností EMS.

Slib č. 3: Koncem ledna primátorka v České televizi uvedla, že papírové kupony, které se chystalo pražské vedení nechat vytisknout, zřejmě nepůjdou do prodeje a budou sloužit pouze jako záložní řešení. Prodej začal do měsíce.

„Nechceme, aby do budoucna v Praze někdo vlastnil monopol na předplatné jízdné, jako je tomu dnes s Opencard. Variant pro cestující musí být více,“ vysvětluje předseda pražských Pirátů Ondřej Profant, který má problematiku Opencard na starosti.

Mobilní aplikaci by pro město měla vytvořit firma Erika (dříve Crowsnest), která pro dopravní podnik zajišťuje systém SMS jízdenek. V podstatě by šlo o rozšíření této služby a prodloužení stávající smlouvy. Na první pohled jednoduché a pro cestující pohodlné řešení však má jeden zásadní háček. Stávající smlouvu mezi firmou a dopravním podnikem prošetřuje policie.

V roce 2008 totiž byla uzavřena bez výběrového řízení a vyplývalo z ní, že z každé prodané SMS jízdenky dostane zmíněná firma 25 procent ceny. Vedení města si proto nechá zpracovat právní posudek, zda je možné v této situaci s firmou smlouvu rozšířit. Podmínkou magistrátu je, aby firma z kuponů nedostávala tak vysokou marži.

Aplikaci nabízeli zadarmo

Společnost eMoneyServices (EMS), která vlastní důležitá práva k projektu Opencard, se připomíná, že podobnou aplikaci městu nabízela už loni v prosinci.

„Ve spolupráci se společností Samsung Semiconductor jsme vyvinuli zcela nový koncept bezkontaktních aplikací,“ říká mluvčí EMS Martin Opatrný.

Město však nyní s EMS o aplikaci jednat nechce. Čeká totiž na výsledky auditu, na kterém pracuje společnost Nexia. Podle harmonogramu dalšího postupu, který má MF DNES k dispozici, by mohly být posudky znalců dokončeny začátkem příštího týdne.

Do konce dubna chce vedení metropole na základě auditu vypracovat právní návrh, jak se s EMS vypořádat. Firma totiž zajišťovala zhruba půl roku podporu systému bez smlouvy a také jakékoliv odměny. Celkem EMS od města požaduje sumu ve výši 170 milionů korun.

Přestože to po volbách vypadalo, že bude magistrát s firmou o dluzích jednat, schůzek se nakonec uskutečnilo jen pár. Zástupci obou stran se však čím dál tím častěji scházejí u soudu. EMS totiž podala na město a dopravní podnik již několik žalob kvůli neoprávněnému obohacování.

V polovině března dal firmě za pravdu v případě jedné z žalob obvodní soud, který nařídil dopravnímu podniku zaplatit EMS náhradu ve výši 42 milionů korun. Dopravní podnik se proti rozsudku odvolal. EMS se zase odvolala proti předběžnému opatření, které firmě nařizovalo zajišťovat nadále některé servisní služby.

Lidé se (ne)musí bát

Pro obyvatele, kteří Opencard vlastní, se zatím nic nemění. I kdyby město rozhodlo, že projekt ukončí, lidem by jejich karty měly platit až do vypršení platnosti.

Podle EMS může systém zkolabovat. Firma totiž v současnosti nezajišťuje jeho podporu. Podle odborníků na danou problematiku, které již dříve MF DNES oslovila, by mohl kolaps nastat ve chvíli, kdyby se někdo do systému pokusil nabourat. Šlo by však o extrémní případ.

Město nyní zvažuje několik dalších alternativ k Opencard. Kromě mobilní aplikace a papírových kuponů jsou ve hře i speciální nálepky či nákup kuponů přes internet. Primátorka rovněž zvažuje, zda se kvůli EMS neobrátit na antimonopolní úřad.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.