Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smlouva bez cen. Praha neví, za kolik nakoupí náhradní díly na tramvaje

  20:15aktualizováno  20:15
Praha uzavřela se společností Škoda Transportation smlouvu na nové tramvaje, v níž se zavázala,že bude od dodavatele nakupovat i náhradní díly. Nebyly tam ale uvedeny ceny. To teď město musí napravovat.

Praha se zavázala odebírat náhradní díly od dodavatele tramvají, ale cena se smluvně nekonkretizuje. | foto: iDnes.cz

Ve smlouvě Dopravního podniku (DP) se Škodou Transportation (ŠT) se podnik podle informací MF DNES zavázal, že během záruční doby bude brát na tramvaje náhradní díly od ŠT či jimi doporučených firem.

Pražské tramvaje

Dopravní podnik má celkem 945 tramvají, z toho je 93 tramvají typu ForCity (15T).

Do konce roku se počet nových tramvají zvýší na 123 a příští rok dodá Škoda Transportation městu dalších 32 tramvají.

Náklady na roční dodávky vozů se pohybují kolem 2,2 miliardy korun, jedna tramvaj stojí přibližně 70 milionů korun.

Celkem chce mít Praha 250 nových vozů za zhruba 19 miliard korun. Před pár týdny se vyjednávacímu týmu Dopravního podniku podařilo rozložit platby nikoli jen do roku 2018, jak bylo původně v plánu, ale až do roku 2022.

Vozy dodané v budoucnu by navíc měly být vybavené wi-fi i klimatizací.

Ale nedohodl si ve smlouvě ceny těchto dílů, a dokonce ani nestanovili stropy, které ceny nemohou překročit.

DP tak hrozí, že by mohl za díly platit vysoké sumy. Škoda Transportation sice vylučuje, že by je bezdůvodně uměle navyšovala, ale problém tkví v tom, že v tuto chvíli je Dopravní podnik fakticky odkázaný na rozhodnutí managementu soukromé firmy.

S mnohými jinými firmami přitom dopravce ceny dohodnuté mívá. Hrozícím problémům chce zabránit i v případě Škody Transportation a chce v následujících týdnech dojednat ceny dílů.

„Není neobvyklé, že si dodavatel v rámci garančních podmínek stanovuje dodavatele dílů,“ říká radní pro dopravu Jiří Pařízek. Přesto město stojí o to, aby měl DP jistější pozici, nastavit alespoň základní ceny dílů.

„Cena není smluvně stanovena,“ připouští za Škodu Transportation mluvčí Michal Tobrman. „Odvíjí se od okamžiku, kdy přijde poptávka po náhradních dílech. Cena je tak ovlivněna několika faktory - například trhem, měnovým kurzem, inflací. Jiná cena je také za jeden kus a jiná za pět kusů,“ říká.

Město musí odebírat doporučené díly kvůli záruce

Mluvčí ŠT i Dopravního podniku Jiří Štábl potvrdili, že v současnosti v rámci záruky dodává Škodovka náhradní díly zdarma. Záruku se navíc podniku podařilo u prvních dodaných padesáti modelů 15T prodloužit o 6 měsíců.

I tak musel podnik vloni kupovat díly pro 15T za zhruba 4 miliony korun a na poruchovější tramvaje typu 14T to stálo 15,6 milionu.

„V rámci pravidelné údržby Dopravní podnik nakupuje díly přímo od výrobců, pokud takový díl nevyrábí právě Škoda,“ dodal Štábl. Jestliže by neodebírali doporučené díly, hrozilo by, že tramvaje už nebudou v záruce.

Podle informací MF DNES proto chce dopravce domluvit se ŠT další úpravu smlouvy, která by alespoň u těch nejdůležitějších dílů zafixovala ceny náhradních dílů, nebo alespoň určila jejich horní hranici.

Mluvčí Štábl popírá, že by vyjednávání už začalo, ale připustil, že se o tomto tématu v podniku hovořilo a že si Dopravní podnik připravuje materiály, aby mohl se Škodou Transportation odstartovat debatu na toto téma.

MF DNES zjistila, že neoficiální schůzky již začaly. Nyní však jednání stojí, protože vedení Škody Transportation naštvaly některé výroky vedení Prahy.

„Minulý týden bylo jedno jednání přerušeno z důvodu uveřejnění mylných informací ohledně prodeje tramvají ForCity Alfa,“ sdělil mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Narážel tak na výroky radního Jiřího Pařízka, který některým médiím řekl, že má Praha tramvají nadbytek a chce jich část prodávat.

„Máte pravdu. Mrzí mne jeden můj výrok, který byl v teoretické úrovni. Myslel jsem si, že se vyjadřuji diplomaticky, nicméně tento můj výrok se Škodovky dotkl. Firma mi to dala jasně najevo. A víc bych to nekomentoval,“ konstatoval tento týden Pařízek. Pak dodal, že už si snad věci vyříkali.

Pařízek se schůzek neúčastní, Prahu tam zastupuje generální ředitel DP Jaroslav Ďuriš. Podle informací z MF DNES chce jeho tým dojednat s ŠT smluvní ceny dílů nejen na období, kdy jsou vozy v záruce, ale dokonce po celou dobu jejich životnosti. To je v případě nových tramvají 30 let.

V Praze jezdí už sto nových tramvají ForCity:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.