Stavba prodlouženého úseku trasy metra A do Motola.

Stavba prodlouženého úseku trasy metra A do Motola. | foto: Michal Šula, MAFRA

Prodloužení metra A může přijít o dotace. Problémem jsou „vícepráce“

  • 23
Stavba čtyř nových stanic metra A se dostává do problémů. Podle interního auditu Dopravního podniku hrozí, že Praha přijde o část peněz z několikamiliardové evropské dotace. Auditoři upozorňují především na nedostatky ve smluvních vztazích. Kritizují postup firmy, která dělá stavební dozor. Případ možná skončí u policie.

Dopravní podnik totiž se stavebními firmami stále neuzavřel dodatky ke smlouvám, které se týkají některých víceprací - tedy prací jaksi nad plán, s nimiž se původně nepočítalo. Ty už jsou přitom dokončené. Potřebná výběrová řízení se tak uskutečnila až dodatečně.

Významné projekty IDS

- Inženýring dopravních staveb je soukromá firma, která vznikla transformací z bývalého odštěpného závodu Dopravního podniku.

- Figuruje u významných zakázek v Praze. Kromě metra A dohlíží i na stavbu tunelu Blanka.

- Z dokončených staveb se jednalo třeba o metro do Letňan, dozorovala stavbu části Pražského okruhu a výstavbu trati na sídliště Barrandov.

"Vícepráce byly již ke dni vyhlášení těchto řízení dokončeny, a to za desítky milionů korun, aniž by jejich provedení předcházelo řádné řízení. To měla provést firma Inženýring dopravních staveb (IDS)," píše šéf interního auditu Lukáš Wagenknecht ve zprávě, kterou v pondělí zkoumalo představenstvo.

Postup firmy Inženýring dopravních staveb, která je na stavbě metra stavebním dozorem, je tak podle auditora v rozporu se zákonem a město kvůli tomu může přijít o část dotace z Evropské unie. V takovém případě by Praha musela vícepráce zaplatit ze svého rozpočtu.

Wagenknecht navíc soudí, že se společnost Inženýring dopravních staveb v souvislosti s dodatečnými náklady mohla dopustit trestného činu.

Stavební dozor jakékoli pochybení odmítá

IDS tvrdí, že o auditu nic neví. "Naše organizace za desítky let své existence a při realizaci nejvýznamnějších dopravních staveb v Praze žádný zákon neporušila a neporušuje. O interním auditu Dopravního podniku nám není nic známo, a tak se k jakýmkoli jeho závěrům nemůžeme vyjadřovat," řekl mluvčí firmy Jozef Brázdil.

Stavba dalších čtyř stanic metra A má však podle něj taková specifika, že se řeší technické i právní otázky - avšak ve shodě s dopravcem. "Zejména ty právní jsou řešeny zcela konsenzuálně na úrovni právních zástupců našich společností, a to striktně dle platných právních předpisů," dodal Brázdil.

Mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková potvrdila, že šetření auditorů zjistilo pochybení. "Celý audit ještě není dokončený. Pokud se potvrdí škoda způsobená externím dodavatelem, je nezbytné zvážit další postup," řekla mluvčí.

Pokud se potvrdí záměrné porušení zákona, obrátí se vedení Dopravního podniku na policii. "V každém případě však bude posouzena mandátní smlouva se společností IDS," doplnila Řehková.

Právě kvůli sporu s Inženýringem dopravních staveb se podle některých politiků zvýšil tlak na odvolání stávajícího ředitele Dopravního podniku Milana Křístka (více čtěte zde).

Auditoři doporučili vedení Dopravního podniku, aby nyní nepodepisovalo připravované dodatky k původním smlouvám s najatými stavebními a dalšími firmami. Auditoři se totiž obávají, že by se tím mohl dopravce vystavovat riziku pokuty ze strany antimonopolního úřadu.

"Ten může uložit pokutu, a to až do výše deseti procent ceny zakázky nebo dvacet milionů, nelze-li celkovou cenu veřejné zakázky zjistit," píše se mimo jiné v auditu.